Radil som sa k PRS skeptikom. Priznávam, že ma výrobky tejto značky ma nechávali totálne chladným a majiteľov týchto gitár som považoval za módnych vyznavačov, a nasledovníkov Santanovho nedávneho úspechu. Nebyť toho, že do obchodu On Board doviezli túto značku, asi by som ju sám od seba ani nevyhľadal. Urobil by som však veľkú chybu! Keď mi pred nedávnom zabalili model PRS a navyše melatový signovaný model Paula Allendera, šiel som domov menej nadšený ako inokedy. Priznám sa.
Vybalil som z firemného gigbagu veľmi pekný nástroj. Fialová farba, trošku nezvyklá pre gitary, tu pôsobí veľmi esteticky. Podporená krásnou kresbou dreva tak vytvára úžasné telo gitary. Tvar tela je v podstate superstratovský, má pekný, jemný binding a zozadu je čierne. Lak je ako zrkadlo! K telu je prilepený hmatník. Čo hmatník, úžasný hmatník! Je príjemný do ruky a ako je už dnes pravdepodobne trendom, lebo to isté som pozoroval aj pri iných testovaných značkách, že hmatníkom a pohodliu hry venujú vo firmách obrovskú pozornosť. Ale od konca, či začiatku gitary som ešte zabudol na viac dôležitých prvkov, tak pekne po poriadku. Prvá na rade je kobylka, spojená s dvojzvratným tremolom pravdepodobne vlastnej firemnej konštrukcie a vysokej kvality. Páka sa upevní k tremolu malinkým imbusom vzadu na tremole. Ladenie drží ako prilepené a aj po ráznejšom pákovaním nepovolí. Tremolo v zlatom prevedení je perfektne remeselne spracované tak, ako aj celá gitara. Čo sa týka nastavenia, je tremolo z fabriky nastavene veľmi profesionálne a myslím, že väčšine gitaristov bude vyhovovať bez úprav. Dva humbuckery sú vlastnej výroby a o ich technických parametroch ako aj ostatných údajoch sa zvedavci dozvedia na http://www.prsguitars.com/allender/index.html
Pod snímačmi sú ovládania pre volume, tónovú clonu a trojpolohový prepínač snímačov. Fungujú tak, ako majú a nebol s nimi najmenší problém. K telu je prilepený hmatník, ktorý má 24 pražcov, gitara je teda dvojoktávová. Jasným rozpoznávacím znakom tohto modelu sú perleťové netopiere vložené intarzne do hmatníku. Treba si na ne chvíľu zvyknúť, aj keď sú zvrchu hmatníku orientačné bodky, keď sa pri hre zamyslíte, orientácia na hmatníku chvíľku trvá, ale za týždeň som si zvykol úplne. Netopierov je konkrétne sedem, keby to niekoho zaujímalo. Na hlave je na kryte napínacieho šroubu logo PRS, potom nápis SE Paul Allender model. Mechaniky chodia veľmi presne a držia ladenie! Ku kvalitnému ladeniu gitary prispieva aj nultý pražec. Tento model nie je americký, ale je vyrobený v Kórei. Ešte som snáď zabudol, že na zadnej strane tela sú kryty otvorov na tremolo a struny, a kryt potenciometrov a prepínača snímačov. Struny sú vedené cez telo ako to poznáme z modelov značky Fender. Gitara ako celok pôsobí elegantne esteticky vyvážene a draho! Tento model stojí v On Boarde okolo 25 tisíc a to je cena na úžitkovú hodnotu nástroja skoro zanedbateľná.
Nasucho hrá aj táto gitara ako všetky nezapojené elektrické gitary. Odmietam vypisovať o prierazných stredoch a podobných nezmysloch. Elektrickú gitaru bez zapojenia nepoužívame, a tak ma zvuk zaujíma len ten, čo ide z reproduktorov! Od podpisového modelu metalového gitaristu som čakal menej! Teda čakal som trošku zvukovej jednostrannosti a riadnej sily zo snímačov. Prekvapenie sa udialo, ale veľmi príjemné. Táto gitara hrá super aj do Voxu AC 15 aj do Twina a aj na všetky možné skreslené zvuky Line6 Flextone III XL. Zvuk bol na všetkých aparátoch jasný, čistučký a vyvážený. Snímače sú naozaj na vysokej úrovni a zvuk gitary prenášajú vynikajúco. Pražce sú dobre zapracované, a pri hre ich ani necítiť, no a mne vyhovuje práve tento pocit. Doma to hralo jak blázon. PRS som ale zobral aj do roboty. Dva dni po sebe sme hrali fajn sály na porovnanie. Do Charllies pubu v Bratislave sa vojde asi 200 ľudí. Je to skôr klubové hranie so stredným PA systémom. Hralo to, a nielen podľa mňa, ale aj podľa kapely vynikajúco. V kapele sa gitara prirodzene presadila aj na čistejšie zvuky, a aj na skreslenia. Druhý deň som ju zobral do Estrádnej haly PKO, čo je sála pre 2000 ľudí a hralo sa na veliký PA systém. Znovu bez chyby, na obrovskom pódiu gitara znela tak ako má. Nielen kapela, ale aj zvukári na obidvoch akciách len a len chválili. Potešilo!
Stačil teda týždeň známosti a ako som zmenil názor! PRS , teda aspoň prvý z modelov, na ktorých sme sa s On Boardom dohodli na testoch ma viac než príjemne prekvapil. Od metalovej gitary som čakal iné vlastnosti, a o to viac ma potešilo toto zoznámenie a poznanie. Túto gitaru k najkľudnejším svedomím odporučím komukoľvek, kto sa nezľakne netopierov na hmatníku. To je jediná vec, ktorá by mohla teoreticky niekomu vadiť. Gitara spĺňa všetky estetické aj praktické normy a požiadavky, ktoré mám na kvalitný nástroj. Ešte aj nízku váhu oceníte pri dlhom hraní. Päťkilový Standard síce hrá jak prasa, ale vaše plece vy vás najradšej po druhej hodine hry vyfackalo.
Čo povedať na záver. V poslednej dobe dostávam na testy veci, ktoré mi vyslovene sadli a musel som chváliť, ale zas čo mám robiť, keď je to pravda a aj keď objektívna pravda pri nástrojoch neexistuje, a aj toto sú len moje poznatky a dojmy. Stojím si za nimi a PRE SE Paul Allender model je určite jedna z najlepších gitár na aké som hral a veľmi sa teším na ďalšie modely tejto značky, dúfam, že bude dôvod v chválení pokračovať.
Prispejem aj ja svojou troškou k recenzii na PRS Paul Allender Model.
Aby som sa vyhol opakovaniu už napísaného, zameriam sa skôr na moje dojmy, ako detailne popisy konštrukcie a vzhľadu. Nedá mi však nespomenuť povrchovú úpravu ktorá už na prvý pohľad vyzerá úžasne. Fialový transparentný lak s čiernym sunburstom a nádherná kresba dreva je typická skôr pre nástroje vyššej cenovej kategórie. Inlay je vcelku vtipno drsnou variácou na klasické PRS vtáčiky, ktoré sú nahradené netopiermi. Celkom je ich na hmatníku 7 čo ma celkom prekvapilo, čakal som skôr blackmetalovú šestku :). Orientácia na hmatníku je aj napriek netopierom bezproblémová. Palisandrový matník je celkovo pohodlný s takzvaným rýchlym, väčším rádiusom takže prsty po behajú skoro samé(niekedy). Pražce strednej výšky sú dnes už klasikou a zlatou strednou cestou pre väčšinu gitaristou. Krk je trochu užší ako pri ostatných modeloch PRS, tak ako to majú metalisti radi. Profil krku je príjemný a dobre padne do ruky, ten kto je však zvyknutý na profily ibanezu môže byť predsalen trochu nespokojný. Hlava nástroja je typická pre PRS s rozložením mechaník 3 + 3. Mechaniky nie sú zamykacie ale ladenie držia slušne aj pri pákovaní, no so stabilitou floyd rose by som to neporovnával. Ako už bolo spomenuté, tremolo je vlastnej konštrukcie podobné stratovskému s pár rozdielmi. Jedným trochu nepríjmeným faktorom môžu byť kobylkové kamene s ostrými hranami, ktoré pri palm mutingu a dlhšom hraní môžu trochu prekážať. Krvácanie však nehrozí takže na poriadny blackmetalový koncert treba priniesť krv umelú :). Gitara ako taká je dobre vyvážená nepadá na hlavu, a jej hmotnosť je prekvapivo nízka napriek tomu že je vyrobená z mahagónu s javorovým topom.
Poďme však k tomu ako gitara hrá. Na sucho klasicky, pekne rezonuje takže som bol zvedavý aká bude po zapojení do aparátu. A tu prišlo prvé prekvapenie. Na štandardnom nastavení Peavey 6505+ hrala gitara skôr rockovo a žiaden veľký metal sa nekonal. Po krátkej analýze som nadobudol presvedčenie že je to spôsobené snímačmi ktoré boli na typický metalový zvuk príliš slabé. Len pre porovnanie sme do toho istého nastavenia 6505ky zapojili Ibanez Universe a rozdiel bol jednoznačný. Tým však nechcem povedať že gitara by nehrala dobre. Skôr by som to pripísal ujovi Allenderovi, ktorý tak ako aj zopár iných metalistov uprednostňuje snímače s nižším výstupom a tvrdý zvuk dobiehajú nastavením aparátu. V tomto presvedčení ma utvrdil aj sám dušky ktorý okamžite po zapojení na čistý zvuk začal gitaru neskutočne chváliť. To sa mu teda pri gitarách tvrdšieho rangu často nestáva, a vpodstate to vysvetluje úplne všetko.
Keď mám zhrnúť moje dojmy, začal by som asi tým že ma gitara kvoli môjmu očakávaniu nekompromisného metalového nástroja prekvapila použitými snímačmi, a tým pádom aj svojimi zvukovými možnosťami. Kto by čakal mierny crunch už na čistom kanalý ako je zvykom pri ultrasilných snímačoch bude asi sklamaný. Naopak gitarista hľadajúci skôr univerzálny nástroj vhodný na viac hudobných žánrov bude spokojný a allendera si z rúk zobrať nenechá. Za približne 830 Euro dostane budúci majiteľ skvelo vyzerajúci a originálny nástroj ktorý sa v kapele určite nestratí. Poteší tiež praktický a kvalitný gigbag takže celkový výsledok je minimálne viac ako pozitívny.