Vintage V6 SB – recenzia kópie Stratocasteru

Apríl 10th, 2007
Napísal:
Kategória: Testy

Dostalo sa mi milej príležitosti dôkladnejšie vyskúšať gitaru typu Stratocaster od firmy Vintage. Firma Vintage je novšia značka na slovenskom trhu. Jej ponuka zahŕňa bežne známe kópie od Strat, Tele, cez SG až po LP. A nejaké vlastné modely. Ceny sa pohybujú v oblasti nižšej strednej kategórie. Inak ide o ázijskú výrobu, aj keď našli by sa isté špecifiká odlišujúce gitary Vintage od iných ázijskych značiek.

Na test som mal požičanú gitaru priamo z obchodu, kde som si vyberal zo 4 kusov z jedného modelu v tej istej cene. Skúšal som nasucho. V prvom kolečku mi prišli všetky rovnaké. V druhom kolečku som vyradil jednu, ktora mi znela čosi horšie od ostatných. Po ďaľšiom kolečku mi zostali dve, z ktorých som si vybral tú, čo sa mi zdalo, že lepšie ladí (bola lepšie zoštelovaná). Domov som si odniesol teda pekný sunburst s palisandrovým hmatníkom (palisandrový hmatník mali ináč všetky).

Stratocastery Vintage pôsobia celkom milo – na pohľad presný tvar aj tvarovanie tela, aj presné rozmiestnenie ovládacích prvkov. Tvar hlavy je trochu iný, ale keď si človek zvykne, neruší a pôsobí prirodzene. Krky aj hlava sú trochu primorené do žltkava, čo vyzerá ako vekom zažltnutý nitrolak.

Na prvé chytenie sú tieto gitary trochu neohrabané. Hrubšie krky, skorej tenké pražce… Žiadna láska na prvý pohľad, ako pri moderných USA Fenderoch sa aspoň u mňa nekonala . Ale zvyknúť sa dá rýchlo.

Ku gitare som dostal aj novú sadu strún, takže prvé čo som doma urobil bolo, že som nahodil nové struny, snažil sa gitaru dobre zoštelovať a vlastne sa s ňou trochu zžiť, keďže som mal v pláne zobrať si ju do štúdia. Na gitare je osadené klasické vintage tremolo so strunami vedenými cez pomerne masívny kovový blok skrz telo. Mechaniky sú subtílny vintage model, aký sa vidí na starych Fenderoch. Zvláštnosťou sú na navýjacich tyčkách 2 dierky nad sebou. Podľa toho, či sa struna pri ukončovaní prevlečie vrchnejšou alebo spodnejšou dierkou, zviera na nultom pražci tupší alebo ostrejší uhol. Nultý pražec je iba z obyčajného čierneho plastu, takže ak sa niekto chystá používať aj tremolo, s najväčšou pravdepodobnosťou bude mať problém s rozlaďovaním. Vtedy je asi najlepšie vymeniť si nultý pražec za nejaký iný zo serioznešieho materialu (kosť, syntetická náhražka kosti… ). Po nahodení strún som doladil na kobylke oktávy, došteloval výztuž krku a naladil gitaru. Všetko išlo jednoducho a rýchlo bez najmenšieho problému. Struny som použil 09-ny. Medzitým som si na gitaru trochu zvykol a čiastočne si ju obľúbil . Musím ovšem popravde povedať, že mierne obhrúbly dojem zostal aj naďalej – ak človek potrebuje striktne čistý zvuk, bez jediného náznaku pražcových pazvukov (čo ja osobne zase až taký nie som ), môže sa rozlúčiť s ultra low action. Plus v kombinácii s tučnejším krkom, rovná sa „mierne obrhrúbly dojem“, o ktorom píšem. Ale pokiaľ to človek nerozpitváva príliš do hĺbky, je všetko OK. Hlavne treba mať na pamäti cenovú reláciu, v ktorej sa gitara pohybuje.

Poďme ďalej. Nasucho ma spočiatku gitara príliš neoslnila. Zneje tak nejak normálne obyčajne, ani príliš placato a ani príliš rezonantne. Ale jednotlivé struny medzi sebou sú hlasitostne celkom vyrovnane. Inak ako materiál tela udáva výrobca topol (krk / hmatník je klasika javor / palisander zaujímavého rúžového nádychu). Po zapnutí gitary do zosilovaču sa dojmy začnú zrazu vylepšovať. V úvode som spomínal, že sú isté veci, ktoré gitary Vintage trochu odlišujú od inej ázijskej produkcie. V snímačoch sú použité AlNiCo magnety ! Možno moje nadšenie nie je úplne namieste, ale ja som v týchto cenových reláciach snímače osadene magnetami AlNiCo ešte nevidel. Ani Fender Mexico Standard Stratocaster v cene o 10 000,- Sk vyššej nemá takéto, ale iba „obyčajné“ keramické magnety. Kobylkový snímač je trochu silnejší a menej ostrý (7,2 kohm), stredný a krkový sú rovnaké (6,4 kohm), stredný ma oproti krajným opačne otočené magnety (eliminácia brumu v medzipolhách). Snímače majú nápis Wilkinson. Znejú pekne brilantne a lesklo, ako sa na AlNiCo patrí. Brumia primerane a pískajú minimálne. Ani pri vysokom skreslení a ostro nastavených korekciach na zosilovači nie su nijak extra štrkovité. Keď si človek nájde správny úhoz, dokáže sa z nich ozvať aj pekný guľatejší spevný zvuk. Vlastne celá gitara hrá veľmi slušne. Aj spodky, aj stredy, aj výšky, aj cengy, aj nejaký ten sustain . Hral som cez svoj Acoustic 160 a cez Vox AC30 z konca 60-tych rokov a nemal som problém nájsť akýkoľvek stratocasterový zvuk, aký ma len napadol. Proste v tomto smere musím hodnotiť naozaj pozitívne. Takisto musím pozitívne zhodnotiť ladenie. Pokiaľ sa naštelujú oktávy a správne na flažolety naladia nové struny, je radosť skúšať si akordy ako ladia po celej dĺžke hmatníka. Teda aspoň ten konkrétny kus, čo som mal doma. A do tretice držanie ladenia. Napriek tomu, že mechaniky pôsobia veľmi jemne a majú až moc ľahký chod, tak ako som gitaru naladil, tak držala 2 dni, počas ktorých sa na ňu nahrávalo. Na ladičke sa kontrolovalo viac menej z povinnosti. Síce ktovie ako by gitara ladila po 2 hodinovom koncerte v prepotenom klube – to som zase neskúšal.

Osud chcel, aby som si gitaru poobzeral aj zvnútra. Bohužiaľ prestal hrať krkový snímač. Po konzultácii s predajcom som gitaru teda rozobral a problém „odstránil“ – v skutočnosti išlo iba o drobnú záhadu, ked po rozobratí a zložení všeto znovu hralo – pravdepodobne sa niekde nejaký zemniaci vodič dotýkal živého vodiča. Káble su totiž v gitare nahusto a natesno. Kedže gitara má 22 pražcov (hmatník trochu presahuje cez predný panel), najjednoduchšie je odmontovať pri kontrole elektriky najprv krk a až potom predný panel. A tu som si všimol ďaľšiu vec odlišujúcu Straty Vintage od inej ázijskej produkcie: ukončenie krku, aj lôžko na krk v tele sú dodatočne dorábané a začisťované. Vidno totiž, že krk aj telo sú ešte po nalakovaní dofrézované, podľa výzoru ručne, takže krk v lôžku dokonalé sedí bez namenšej vôle pohybu. Mal som porozoberaných už dosť lacnejších aj drahších gitár, no v tejto cenovej relácii som nič podobné nevidel, dokonca sa skorej človek stretné napr. už z fabriky s krkmi podloženými kúskom kartónu a podobnými „prekvapeniami“ . Čiže podla mňa jednoznačne ďalší bod pre Vintage. Dodám už len, že veľmi pekne a úsporne vyfrézované otvory na elektriku a snímače. Nekonajú sa žiadne „swimming pool“ (Fender American Standard Srat), ani univerzálne telá pre istotu rovno na 3 humbuckery, ani nič podobné.

A na záver nejaké tie negatíva. Je fakt, že mi nová gitara z obchodu prestala z ničoho nič hrať (krkový snímač). Ale beriem to tak, že „stane sa“. Nič v gitare totiž nenasvedčovalo, žeby bolo čosi odfláknuté pri výrobe, takže z tohto by som si hlavu nerobil. Ovšem osadený 5-polohový prepínač moju dôveru rozhodne nebudil. Nemôžem síce prognózovať do budúcnosti, ale ak sa mám vyjadriť diplomaticky, tak napíšem: Prepínačov tohto istého designu a s tým istým „pocitom cvaku“ som už videl dosť veľa. Spoločné pre všetky bolo to, že moc nevydržia. A ak by som mal v podobnej diplomacii pokračovať, napísal by som to isté rovno aj o potenciometroch.

Čo na záver ? Gitaru som mal požičanú z obchodu On Board, ktorý ich na Slovensku predáva. Cena v obchode je 8390,- Sk. Veľká vďaka patrí Milošovi (Milos1), ktorý mi požičanie sprostredkoval. Ak niekto loví vo vodách nižších cenových hladín, a chce kúpiť slušný Stratocaster za dobré peniaze, rozhodne by si mal dať značku Vintage do zoznamu na vyskúšanie.