Prvý oficiálny "GPC" test gitár, zosilňovačov a bední. Veríme, že je to do budúcnosti začiatok peknej tradície ďaľších "GPC" testov.
V sobotu 21.10.2006 sa po dlhých mesiacoch dohadovania a odkladania a zabúdania nakoniec podarilo zorganizovať hromadný test gitár, basgitár, boxov a zosilovačov. Pôvodne malo ísť o čisto basgitarovú akciu, ale okolnosti sa zbehli tak, že gitaristi jasne dominovali. Aj napriek tomu bolo celé stretnutie čo do počtu testovaných vecí skorej komorné. Osobne za seba túto akciu ani neberiem ako test, ale skorej posedenie pri aparátoch, pretože verím, že ten „pravý test“ sa stále iba chystá :)
Kto sa zúčastnil:
– Pišta (pista58)
– Ramon (ramon_esteves)
– Braňo (progrocker)
– Robo (roberto)
– Roman (imbus)
– Maťo (Martinlm)
– Rasťo (rastis)
– Vlado (vladan)
Čo bolo k dispozícii:
– basgitara Fender Jazz Bass (Pišta)
– basgitara Eko a‘la Musicman Sting Ray (Ramon)
– gitara Klas a‘la Gibson 335 (Braňo)
– gitara Fender Telecaster (Vlado)
– gitara Music Man John Petrucci model (Imbus)
– gitara OLP by Music Man Van Halen model (Robo)
– gitara UPG (Maťo)
– gitara Petaraj Strat (Rasťo)
– gitara Pearl Les Paul (Rasťo)
–––
– hlava Trace Elliot
– hlava Hiwatt DR 504 Custom
– hlava Fender Bassman
– hlava Acoustic 160
– hlava Peavey 5150 II
– kombo Engl Thunder 50
– homemade hlava Valwatt by Brďo a Igor Keller
–––
– box Trace Elliot 4×10“ ???
– box Hiwatt 4×12“ Fane
– box Marshall 4×12“ Celestion G12 ???
– home made box by Dr.Karpathorky 2×12“ Eminence Legend
– home made box by Peteraj 2×12“ Celestion G12-S
Keď už som sa ujal úvodného slova, začnem aj s vlastným zhrnutím. Na rozdiel od ostatných nebudem robiť rebríčky, pretože si na ne netrúfam. Všetko hralo dobre a všetko sa mi nejakým spôsobom páčilo. Osobne som sa tam viacej ponevieral, ako by som si niečo skúšal, takže ani by som nedokázal nejaký „objektívny“ rebríček zostaviť.
Zahral som si akurát na Hiwatte, na čo som sa aj vopred najviac tešil. Ten aparát ma dosť prekvapil, pretože som čakal podstatne „nemodernejší“ zvuk. Opak bol pravdou – zvuk bol hutný, hustý, dravý a mohutný. Je pravda, že skreslenia bolo oproti novším generáciam aparátov pomenej, ale aj napriek tomu, ked sa podladí hrubé E na D, prepne kobylový humbucker a riadne udre cez všetky 3 hrubé struny, ten „metlácky fíling“ to jednoducho má (sorry Progrocker :) )… Skúšal som na svojom LP, Strate a Braňovej Klasovke – všetko dobré, každá gitara mala stále vlastný charakter, ako to u dobrého lampáča má byť.
Z basových aparátov mne osobne najviac vyhovuje Trace Elliot. Je to moderný tranzistorový zosilovač s možnosťou primiešania lampy do preampu. Veľa možnosti nastavovania (a kazenia :) ) zvuku – skrátka to, čo sa v rámci basy podľa mojho názoru „nosí“ posledných 15 rokov. Lampový Fender Bassman je samozrejme parádny stroj, Hiwatt sa takisto na basu nedal zahanbiť, ale ja osobne nie som v tejto oblasti až taký lampový puritán a mám pocit, že lampy sú pri basgitare z dnešného pohladu predsa len zvukom špecifickejšie oproti všestrannejším (podla mňa) tranzistorom.
Z gitarových aparátov ma potešil Peavey 5150 II – moderný hi-gain aparát za „rozumné“ peniaze. Lúbil sa mi aj čistý, aj skreslený zvuk. Dobre sa držal aj Valwatt, aj Engl. Ale Acoustic by som nemenil za nič z toho, čo tam bolo :)… Aby som nezabudol – prekvapil ma trochu na gitaru Fender Bassman. Čistým zvukom je dosť podobný Twin Reverbu, ale mám pocit, že je oveľa lepšie skresliteľný – keď sa dobre vytočí, ten zvuk nemá chybu !
Čo sa týka bední, tak jasným „víťazom“ podľa väčšiny prítomných bol box Hiwatt s originálnými reproduktormi Fane. Táto bedňa sa aj mne páčila najviac – znela veľmi čisto a neprifarbovala zvuk, ako v podstate každá iná bedňa, čo som počul doteraz. Hneď po nej sa mi veľmi páči zvuk mojej bedne. Ostatným vadilo, že je príliš ostrý, čo ja ovšem považujem za výhodu. Marshall bedňa mala v sebe akési štrkovité pazvuky, ktoré mi vadia aj na zopár konkrétnych modeloch od Celestionu (napr. G12 T 75W). Robová bedňa s reproduktormi Eminence legend sa mi páčila najmenej. Zvuk bol pre mňa príliš stredový a na niektorých aparátoch moc zastretý. To sa môže hodiť na sóla, ale resume z testu bední pre mňa je: prestať vymýšlať s novými reprákmi, lebo tieto čo mám su úplne fasa :).
Ešte k ukážkam na konci… Nie je to zďaleka to, čo by to mohlo byť, keby sa k tomu pristupovalo serióznejšie. Na obranu nech mi slúži fakt, že popri tejto akcii sme riešili aj kapelové veci (mali sme v ten deň hrať v Trenčíne) a pri nahrávaní ukážok na konci stretnutia už nebolo v podstate žiadneho času. Suverejne najhoršie dopadla ukážka zvuku môjho aparátu (tak mi treba :) ) – len som narýchlo odbehol od PC, niečo nastavil a bolo. Vskutočnosti som ani nevedel, že až tak zlý zvuk sa na ňom dá nastaviť. Pre všetkých fanúšikov Acoustic mám samozrejme k dispozícii mnoho lepších ukážok z poslednej doby ak by bol záujem ;)…
–––
A teraz postrehy ostatných zúčastnených:
Progrocker:
Tak len v skratke, viacmenej ma nic nejako extremne neprekvapilo a tazko to nejako (objektivne) vyhodnotit… Ak to beriem z mojho pohladu, tak co sa bas tyka, jednoznacne sa mi najviac lubil moj Hiwatt (ten surovy uderny zvuk ma fakt dostal s Pistovou basou), potom Fender a suverenne najmenej Trace, ktory bol citelne menej dynamicky a znel mi akosi viac gumovo a mdlo. Fender bol fajn, ale nemal tolko tej surovosti a dynamiky ako Hiwatt a znel menej tucno. To je ale aj tym, ze Pista spominal, ze ma uz velmi opotrebovane koncove lampy, preto asi sa mi zdal aj ze je pomerne tichy na to, ze to je 100w.
Co sa tyka gitarovych aparatov, tak tam je to tazke, kazdy je na nieco ine, nic ma tam nejako neprekvapilo vyrazne, ze by hral inak ako som ocakaval. Najviac sa mi ale lubil asi zvuk Klasovky, Rastovho Stratu a Telecastra cez Hiwatt (cisty aj vybudeny), Rastov Strat cez Acoustic – to malo vyborny drive a Klasovka cez Fender, to bol krasny bluesovy zvuk. Co sa higainu tyka, tak mi asi viac sadol Peavey ako Robov Valwatt, ten Peavey sa mi zdal konkretnejsi a menej zamuchlany. Suverenne najmenej sa mi vo vsetkom pozdaval Engl, cisty zvuk ma plochy dost, skresleny zas rezavy a niekedy vyslovene neprijemny. Fender a Hiwatt k sebe maju pomerne blizko pri cistom zvuku, s tym ze Fender je viac skleneny a Hiwatt tucnejsi a udernejsi. Ked sa vybudia, uz sa odlisuju viac, Hiwatt je agresivnejsi a rockovejsi. Acoustic je fajn v silnejsom crunchi, tam ma paradny drive a charakter, velmi sa mi lubil, ked na nom hral Rasto na svojom Strate. Fakt je, ze na to aky je stary ma gainu teda ozaj pozehnane :)
Co sa debien tyka, tam bez sebachvaly myslim jasne dominovala Hiwatt debna, predovsetkym v hutnosti, prirodzenosti a vsestrannosti. Pacila sa mi ale aj Robova zvukovo.
Takze moje celkove poradie je asi taketo:
basovy aparat:
1.Hiwatt
2.Fender 3.Trace Elliot
gitarovy aparat (cisty zvuk):
1.Hiwatt, Fender
2.Acoustic, Valwatt
3.Peavey, Engl
gitarovy aparat (crunch):
1.Hiwatt, Acoustic
2.Peavey, Valwatt, Fender
3.Engl
gitarovy aparat (hi gain):
1.Peavey
2.Valwatt, Acoustic
3.Engl
debna:
1.Hiwatt
2.Robova
3.Pistova
4.Rastova (ta sa mi zdala moc rezava a pilova obcas)
P.S.: Celkovo sa mi inak zdalo (takisto aj Robertovi), ze tam hralo akosi vsetko tichsie, zrejme sme tam spravili moc velky odber prudu na tie pomery, co som si v tej skusobni vsimol uz aj predtym s Javannom.
–––
Pišta:
Basy
jazz-hiwatt-hiwatt box
V momente ked mi progrocker zapol basu do hiwatt kompletu a praskol som dostrun,tak som sa skoro posral.doslovne.nefalsovana agresivita a brutalita, jedno z naj basovych skresleni ake som kedy pocul.nechcem vediet ako by sa to spravalo s precision alebo rickenbacker basou, ktore su samo o sebe dost vulgarne a maju hodne chlpaty ton. to skreslenie bolo stale v norme, nebola to nejaka pilka, alebo skreslena guca. pekne, citatelne, prierazne a agresivne. zvuk mi velmi ulahodil, ale treba priznat, ze je to zvuk do starej muziky a v dnesnej dobe by sa tazko hladalo uplatnenie a o univerzalnosti nemozno ani hovorit, predsa, napriek roznym technikam – trsatko, prsty, slap – to bol stale dost neurvaly a tazko skrotitelny zvuk, ktory by rozosmutnil nejedneho sestrunoveho onanistu a dvojslapkara s hrncami. proste nieco co prelezie cez vsetko. ak by som bol skalopevne rozhodnuty ze budem hrat staru muziku, tak beriem urcite hiwattacky box a bud silnejsieho hiwatta alebo bassmana.
jazz-bassman-hiwatt box
Je pravda ze na bassmana som uz viacmenej zvyknuty a je to subjektivny pocit, ale tuto kombinaciu by som asi bral najviac, predsa len preferujem cistejsi zvuk, mozno mierne lampoveho crunchu, ale overdrive pocas celeho hrania by mi asi nakoniec aj prekazal a mam rad vo vseobecnosti hulvatsky zvuk,ale nech ma v sebe nieco prijemne.nieco ako angelina jolie:-P hiwatt box je paradna vec, skutocne tlaci, dycha a pulzuje. trochu ma mrzi ze neboli na teste moderne bedne na porovnanie spravania sa modernej/vintage bedne s vintage zosikom. fender mal teplejsi zvuk, no zato postradal na agresivite a surovosti skresleneho tonu.tuto kombinaciu by som mal za zadkom najradsej.
jazz-trace-hiwatt box
Pri nahravani vznikla aj tato kombinacia a bol som milo prekvapeny, pretoze pocas zapojenia kompletu trace-trace mi to nechutilo az tak velmi. zato pri zapojeni trace zosiku cez hiwatt box isiel na moje ucho velmi prijemny ton. trace je rokmi overena kvalita a nesklamala ani teraz, ton bol ale predsa inak komprimovany a ten charakter ci dynamika boli citelne ine. opat hviezdil hiwatt box.
jazz-trace-trace box
Tato kombinacia bola lampovo nadrzanym osadenstvom dopredu odsudena. Ja ale z predchadzajuceho testu viem ze na tomto ampe sa da nastavit velmi dobry zvuk, takze nieje o com. Ako tranzistor je to u mna spicka. Velmi solidna zostava a nekompromisny zvuk, ked clovek vie ako ten raketoplan nastavit.
eko music man-hiwatt-hiwatt
Velmi by ma zaujimalo, ako by sa zmenil zvuk basy ak by dostala kvalitny snimac a elektriku. Podla mna sa da zaradit tento ramonov kusok medzi to najlepsie co sa da zohnat za pomerne malo penazi. Ton sa mi pacil, zvykat by som si musel na iny profil hmatniku a vacsiu uhladenost nastroja, v kazdom pripade sa nejednalo o nastroj ktory je kusom divneho dreva kde cely zvuk obstarava magicka aktivita s 9V a basa vydava iba skraboty, pukoty a divny navyskovany zvuk.
Hralo sa este aj v kombinacii s marshall boxom, ktory sa mne osobne pozdava, ale citelne mu chyba vykon a tak ho hiwatt nekompromisne zostrelil, pretoze sa pri nom nemusel clovek vobec nijako obmedzovat s potakom Volume a attackom na struny, co sa mi viac ako pacilo, kedze ja sa lubim opriet do strun.
Gitary
Tuto som sa neposral hned, ale postupne. A to tym, ako vedel hrat hiwatt komplet s Klasovkou. Metalisti mozu ist do **** aj s ich pilkami aj s hokejkami a nabrusenymi snimacmi. Dosla 30 rokov stara vec a isiel z nej taky zvuk, ze este aj mne co gitarove zvuky nestudujem sa to viac ako pacilo. Nadhera. Nepamatam si celkom cez co vsetko Klasovka hrala, ale ta gitara ma v sebe skryteho diabla a pritom Roberto vyludil na celom komplete aj par teplych do jazzu smrncnutych melodii, ktore nebolo zvukovo zdaleka na zahodenie. Z modernych aparatov sa mi asi najviac pacil Imbusov 5150II, ale nejako objektivne to uz momentalne posudzovat nemozem, asi iba to co sa mi pacilo nepacilo, zaujal ma Rastov Acoustic, ten hral pekne.
Boxy myslim neboli pruser nikde, vsade to hralo a tazko povedat ze nieco hralo lepsie a nieco horsie, je to asi fakt o subjektivite a preferovani tonu.Tot vsjo ako moj pohlad negitaristu na macacie kvilenia. Ako ale povedal v jednej chvili Rasto, tak co malo lampy, nehralo vylozene zle. Boli kombinacie ktore mi sadli viac, niektore menej, ale o zlom zvuku ja osobne hovorit nemozem. Bodaj by sa viac ludi zalubilo do lamp a nezivilo chemiu.
–––
Martin LM:
Začnem netradične bedňami, z nich sa mi najviac páčila bedňa Hiwatt, výborná na gitaru a celkom použiteľná aj na basu, znela dobre so všetkým. Skvelá bola aj gitarová 2×12" s Eminence V12, páčilo sa mi, že s Englom neškriekala tak, ako Vintage 30, ale zároveň mala potlačené stredy, resp. Vintage 30 ich ma zvyraznené, ale aj tak vyborná bedňa. Skúšal som kombináciu Vintage 30 spolu s Eminence V12, na ktorú som bol celkom zvedavý (Eminence V12 sice boli dva, ale spolu mali tú istú impedanciu, čo jeden Vintage 30) a Vintage 30 stále cez V12 pretŕčal svojími bujnými stredo-výškami, začínam ho nenávidieť :) No a potom nasledujú všetky ostatné bedne, ešte basová 4×12" Marshall bola na basu o čosi vhodnejšia, ako 4×12" Hiwatt a 4×10" Trace Elliot zasa najviac tlačila basy.
Všetky zosilňovače hrali výborne, no najviac sa mi páčili vintage kúsky Hiwatt a Fender, každý z nich pri správnom nastavení nádherne skresloval basu, ale každy svojim vlastným spôsobom. Trace Elliot je skôr klasický basgitarový zosilňovač. Inak Hiwatt má podľa mňa pri vysokých hlasitostiach úplne postačujúce skreslenie, aj keď táto potrebná hlasitosť by bola asi väčšia, keby bolo v skúšobni poriadne sieťové napätie. Peavey 5150 II má vynikajúci higain skreslený zvuk, no zasa Engl ma podľa mňa lepší čistý. Peavey má tiež hlavne dva samostatné kanály s väčšími možnosťami nastavenia, predsajlen Engl Thunder je low-end a Peavey 5150 II slušná stredná trieda. Valwatt dávam na približne tú istú úroveň čo Peavey, má len iný charakter.
Miloš Klas ES335 je výborný nástroj, dá sa na ňom hrať všetko, skúšal som aj nejaké riffy z Death cez moj Engl a bolo to obstojné :) Moja gitara sa mi páčila cez Engl, cez Hiwatt kúsok menej, Pearl LP sa mi páčila všade.
–––
Roberto:
basovy amp – toto bolo obtiazne, nakolko aj Hiwatt aj Fender hrali pekne a prijemne.
1) Fender a Hiwatt
2) Trace Elliot.
gitarovy amp (cisty zvuk)
1) Fender
2) Hiwatt
3) Valwatt a Acoustic
4) Engl (ale Martin intervenoval a tocil potakmi)
5) Peavey (tam sa nenastavil cisty vobec)
gitarovy amp (crunch)
1) Hiwatt
2) Acoustic a Fender
3) Valwatt
4) Peavey
5) Engl
gitarovy amp (hi gain)
1) Valwatt
2) Peavey
3) Accustic
4) Engl
bedna
1) isty som si iba Hiwattom
2) ?
3) ?
4) ?
moja bedna hrala dost inak.
UKÁŽKY:
Hlava Trace Elliot, box Hiwatt, basgitara Fender Jazz Bass
Hlava Fender Bassman, box Hiwatt, basgitara Fender Jazz Bass
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, basgitara Fender Jazz Bass
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, basgitara Fender Jazz Bass
Hlava Peavey, box Hiwatt, gitara OLP
Hlava Acoustic, box Hiwatt, gitara OLP
Kombo Engl, box Hiwatt, gitara OLP
Hlava Valwatt, box Hiwatt, gitara OLP
Hlava Fender Bassman, box Hiwatt, gitara OLP
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, gitara OLP
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, gitara Klass 335
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, gitara Pearl Les Paul
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, gitara Music Man Petrucci
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, gitara Peteraj Strat
Hlava Hiwatt, box Hiwatt, gitara Fender Telecaster
A ešte trochu na odlahčenie, nech to neberie nikto príliš vážne. Pár dní pred uverejnením tohto článku som poslal všetkým aktérom testu ukážky bez popisu, o čo ide. Najprv som poslal iba ukážky aparátov, potom ukážky gitár na jeden aparát a nakoniec ukážky basgitarových aparátov.
Braňo určil správne zvuk Hiwattu, Fenderu a Acousticu. Imbus určil správne svoj Peavey a Hiwatt. Robo určil správne svoj Valwatt a Fender Bassman. Pišta síce negitarista, ale svoj Fender Bassman si na gitare spoznal. MartinLM v tomto kole nezaznamenal žiadny bod.
Pri gitarách exceloval Braňo, ktorý rozoznal všetky ukážky správne. Jeho vysvetlenie ma celkom presvedčilo a preto ho aj prikladám:
No Strat a Tele bol jasny hned, Klasovku som spoznal hned podla cisteho zvuku a pocut to aj na tych ukazkach ten honky tonky vzdusnejsi ton. Problem bol najviac rozoznat LP a Petrucci, ale Petrucci ma podla mna uzsi trosku a akysi singlovejsi ton oproti LP.
Roberto rozoznal Strat, Tele a svoj OLP. Imbus rozoznal takisto Strat, Tele a OLP, ale priznal sa, že trochu tipoval, ale že Strat by mal sediet. A do tretice aj Pišta rozoznal Strat, Tele a OLP. MartinLM aj tentoraz bez bodu. Ku cti mu slúži, že oddelil Strat a Tele od 2xHB gitár, aj keď ich určite nechtiac navzájom zamenil :).
No a na záver basy. Pišta trafil Trace Elliot a skreslený Hiwatt. Zamenil si neskreslený Hiwatt s Bassmanom. Braňo si takisto zamenil neskreslený Hiwatt s Bassmanom, ostatné trafil.