Vintage zosilovače – Acoustic 160 Tube Head

Marec 1st, 2006
Napísal:
Kategória: Testy

Firmu Acoustic Control Corporation založil v Kalifornii v roku 1967 Steve Marks. Bolo to v dobe nástupu polovodičov. Firma sa od začiatku venovala výrobe tranzistorových nástrojových zosilovačov a komb, basgitarových, aj gitarových a mala z nich celkom širokú ponuku. Rýchlo sa dostala do širšieho povedomia a v 70-tych rokoch boli ich výrobky docela rozšírené. Z gitaristov používal zosilovače a bedne Acoustic napríklad Robbie Krieger (The Doors), z basgitaristov John Paul Jones (Led Zeppelin), Jaco Pastorius (Weather Report). Priznám sa, že som nikdy na žiadny tranzistorový aparát Acoustic nehral, ale podľa dobových katalógov išlo o veľmi slušne vybavené zosilovače.

Pre mňa osobne začínajú byť aparáty Acoustic zaujímavé až v roku 1980. Vtedy firma nečakane predstavila 100W celoelektrónkovú hlavu model 160 a kombo s tým istým zosilovačom model 164 (4x12AX7 + 4x6L6). Obe sa predávali v štýlovej hnedej koženke. Súčasne sa vyrábalo aj kombo model 165 Frank Zappa, čo bolo kombo model 164 vo frajerskej drevenej uprave. V roku 1981 firma predstavila zjednodušenú 60W verziu kombo G 60T a hlavu G 60T top bez 5 pásmoveho EQ za preampom a najvybavenejšie kombo a hlavu G 100T a G 100T top. To sa od hlavy a komb 160, 164 a 165 odlišovalo iba tým, že malo ešte úplne na záver spoločný master volume. Z vlastnej skúsenosti možem potvrdiť, že spoločný master volume celého aparátu je (pre mňa by bola :) ) dobrá vec. Treba povedať, že aj tieto zosilovače boli aj na dnešné pomery veľmi slušne vybavené, ale k tomu sa ešte dostanem.

Celá výroba trvala bohužial však iba do roku 1984. Ťažko dnes už hodnotiť, čo presne viedlo firmu k zastaveniu výroby, pravdou však je, že okolo roku 1984 – 1985 sa zastavila aj výroba ostatných tranzistorových zosilovačov. Od roku 1986 pokračovala výroba basových komb, bední a zosilovačov v Japonsku a hlavne pre japonsky trh. Videl som v katalógoch aj nejaké ozvučovacie PA boxy, ale to už asi Acoustic Control Corporation patrila pod úplne inú korporáciu. Ak som dobre pochopil internetové zmienky, v súčasnosti vlastní Acoustic Control Corporation firma Samick Music Corporation, pod ktorú spadá hneď niekoľko výrobcov hudobných nástrojov. Či sa dnes pod značkou Acoustic ešte niečo vyrába netuším, ale japonské basové aparáty sa robili ešte celkom nedávno (2002). Acoustic má dokonca pomerne čerstvú web stránku, no už pár mesiacov je under construction, takže uvidíme, čo bude ďalej.

Acoustic 160 Tube Head

No a teraz k samotnej recenzii:

Lampové aparáty Acoustic sú často porovnávané s aparátmi Mesa Boogie z tej doby (Mark I, Mark II). Dokonca som už čítal aj čosi také, že to sú lacnejšie kópie Mesa Boogie, s čím však rozhodne nemôžem súhlasiť. Jednak to nehrá a ani nechce hrať ako Mesa Boogie (je to úplne iné zapojenie) a jednak to vo svojej dobe od vtedajších Mesa Boogie nebolo nijak príliš moc lacnejšie. S Mesa Boogie to má spoločnú koncepciu korekcii pred skreslenim a 5-pásmového EQ medzi preampom a koncovým zosilovačom (a tu by som veril, že sa inžinieri od Acoustic Control Corporation inšpirovali u Mesa Engineering) a v podstate aj design (čo tiež netreba dlho hladať inšpiráciu :) ). Hlavne to má s Mesa Boogie spoločnú snahu o čo najväčšiu univerzálnosť bez potreby ďaľších predradených skreslovacích krabičiek, ako je tomu u mnohých iných lampových zosilovačoch dodnes.

Takže po vstupe nasleduje dvojica dvojitých potenciometrov označených ako volume1/master1 a volume2/master2. Spodná časť potenciometru je master volume kanálu, vrchná časť potenciometru je gain kanálu. Kanály sú značené aj na prednom panely aj vzadu na footswitchovej zástrčke ako volume1 a volume2. Trochu na pohľad chaotické, ale rýchlo pochopiteľné. Prvý kanál (volume1) sa dá nastaviť plynule od brilantného čistého, cez jemný crunch až po správne drsňácku pološťavu. Druhý kanál (volume2) pokračuje od nakresleného až po úplne skreslený. Úroveň skreslenia druhého kanálu je závislá aj od nastavenia gainu prvého kanálu. Maximálne skreslenie je aj na dnešné pomery po vyše štvrť storočí úplne dostatočné.

Nasledujú korekcie basy, stredy a výšky. Potenciometer basov aj výšok je vyťahovací. Vytiahnutím basov sa pridá skreslenie basovej zložky signálu. Na čistom kanály zvuk predovšetkým zhlastnie a prípadne sa podľa nastaveného gainu nakreslí alebo úplne skreslí. Na skreslenom kanály sa pridá ešte viac skreslenia, ale zvuk môže stratiť na čitateľnosti. To závisí hlavne od nastaveného gainu a korekcii (o tom ešte ďalej). Vytiahnutím potenciometeru výšok sa zapne funkcia bright – zvuk sa trochu zostrí.

Korekcie sú zaradené v zapojení ešte pred skreslením, a keď sa stiahnu, aparát zostane ticho. Na čistom kanály pracujú aj s farbou zvuku, aj s jeho charakterom. Na skreslenom kanály pracujú predovšetkým s charakterom zvuku – podľa toho, koľko ktorej zložky signálu prejde skreslením, taký bude charakter výsledného zvuku. Takto pracujú aj aparáty Mesa Boogie Mark a spol., takže sa dá o tom čosi dočítať aj v recenzii na Mesa Boogie Studio Preamp.:

Mesa Boogie Studio Preamp

Nasleduje potenciometer Presence, čo je zvýraznenie výšok na koncovom stupni. Klasicky pružinový reverb a 5-pásmový EQ, na ktorom sa nastavuje farba zvuku (na tomto mieste mávajú bežne aparáty korekcie). Aj Acoustic hrá podobne ako MB Mk xx a spol. veľmi stredovo, takže mierne "V" na EQ je nevyhnutnosťou.

Acoustic 160 Tube Head

Nakoniec je prepínač kanálov volume1 a volume2, prepínač 60/100W a klasické standby a power.

Na zadnom panely je prepínač na elektrónkový alebo tranzistorový (!!!) preamp a zástrčky na 2 reproboxy, footswitche na volume1/volume2, reverb/nereverb, EQ zapnutý/vypnutý a sériová efektová slučka preamp out/power amp in.

So zvukom je to velmi individuálne a ideálny zvuk pre všetkých neexistuje. Keď som ten aparát kupoval, vyberal som si medzi dvoma ponukami. Prvý predávajúci mi hovoril, že taký dobrý čistý zvuk ešte nepočul, ale že skreslenie sa mu vobec nepáči a dal celý zosilovač upraviť na ešte lepší čistý zvuk. A že keď potreboval skreslenie, používal krabičku. Radšej som ho nešiel ani vyskúšať. Druhý predávajúci hovoril, že je všetko v úplne pôvodnom stave, ale že na skreslenie používal tiež krabičku. Takže som išiel skúšať vo veľkých rozpakoch, pretože som mal referencie, že práve skreslený zvuk by mal byť silnou stránkou Acousticu. Nakoniec som získal dojem, že dotyčný skorej nevedel ten zvuk správne nastaviť, aspoň podľa toho, ako mi to predvádzal. Keď som si na tom chvíľku zahral a pošteloval s korekciami, majiteľ vyzeral dosť prekvapený, ako to hrá. Koncepcia korekcii pred skreslením je na dosiahnutie požadovaného zvuku trochu náročnejšia ako pri aparátoch typu napr. Marshall, kde iba strčím jack a už nie je čo ďalej, možno trochu okrem farby.

Skrátka na aparáte viem spraviť brilantný čistý, tučný čistý, nakreslený, poloskreslený, úplne skreslený, so správnym "V" na EQ aj "metlácky" skreslený zvuk. A to mi stačí k maximálnej spokojnosti :).Zvuk je tak americký, ako sa len dá – tuhý, s dobrým sustainom, hutný v basoch, veľmi stredový, s brilantnými ale nebzučivými výškami. Žiadne britské "štrkopiesky", ani "špiny" vo zvuku :).

Bohužiaľ nepodarilo sa mi nikde na internete nájsť nič o tom, kto konkrétne aký album nahral na lampový Acoustic. Kombo Acoustic 165 používal Frank Zappa (keďže sa po ňom aj volalo :) ), takže je možné, že niektoré albumy medzi rokmi 1980 a 1984 na tom nahrával. Je to ale neoverené a špeciálne v prípade Zappu je asi úplne mimo pozastavovať sa nad jeho aparátmi, či gitarami (použival toho viacej a zvuk mal vždy veľmi svojsky a špecifický). Jediná ukážka čo viem poskytnúť sú dve sóla z albumu Collegium Musicum Divergencie (1981). Gitara Gibson Les Paul Custom, snímače DiMarzio Dual Sound, kombo Acoustic 164:

Ukážka 1
Ukážka 2

Na záver ešte zopár linkov:
www.acoustic-amps-usa.privat.t-online.de – vynikajúca stránka zameraná na lampové modely, obrázky zvnútra, dobové cenníky – bohužiaľ iba v Nemčine
www.acoustic360.homeunix.net – neoficiálna stránka Acoustic, popis modelov, dobové katalógy, dobové cenníky…
www.acoustic.homeunix.net – neoficiálna stránka Acoustic, prehľadné zoradenie modelov
www.acoustic.control.free.fr – francúzka stránka o aparátoch Acoustic aj s anglickou verziou
www.p083.ezboard.com/… … – diskusné fórum a zosilovačoch Acoustic
www.acousticcontrolcorporation.com – oficálna stránka Acoustic, momentálne under construction

PS pre rýpavých :) : Fotky v tomto článku sú z internetu, nie je to môj vlastný aparát.

Dodatok 10.8.2006:

Na "konkurenčnom" instrumento.cz mi jeden z tamojších prispievateľov poskytol ukážku lampoveho komba Acoustic 16?, hranú na Stratocaster so singlami:

Ukážka 3

Mimochodom ten gitarista sa volá Vlasta Redl a musím povedať, že sa mi ten zvuk veľmi pozdáva, aj keď mne môj Acoustic zneje úplne ináč :).

Dodatok 20.9.2006:

Zoznámil som sa na internete s fanúšikom a zberateľom aparátov Acoustic z Prahy. Na jeho stránkach som našiel takúto zaujímavosť:

"…jsou doplněny 5-ti pásmovým parametrickým ekvalizérem, který ještě rozšiřuje zvukovou variabilitu tohoto stařečka. Opět zajímavostí je, že právě tento ekvalizér byl svého času předmětem soudního sporu mezi Acoustic Control Corporation a Mesa Boogie. Soudní spor nakonec po právu vyhrál Acoustic a tak autorství a patent patří Acousticu, přesněji Stevu Marksovi a Stevu Rabemu, který byl zároveň hlavním vývojovým konstruktérem modelu G100T… "

http://www.pirk.estranky.cz – stránky českého zberateľa

[diskusia k článku]


2024 Copyright Gitaristi.sk. All rights reserved.