Na nástup Mark Bass do stredoeurópskych končín si pamätám celkom zreteľne. Na istom českom fóre hral zrazu každý na niečo malé, silné a farebné. Malé a výkonné salamandry. Ich ospevovanie ma časom úplne dožralo a voči týmto aparátom som získal pomerne silnú averziu. Nikdy som neveril že škatuľka do ktorej by som nevpratal ani kábel od môjho zosilňovača môže hrať. O to zvedavejší som bol, keď mi z obchodu On Board požičali na test kombo Mark Bass CMD-102P.
Ceny a kvalita Mark Bassov naznačujú, že mienia konkurovať etablovanej elite akou je napríklad švédsky EBS. Mark Bass existuje iba od roku 2001, no jej zakladateľ Marco de Virgiliis začal so stavbou zosilňovačov už počas 80 rokov. Jeho cieľom bolo postaviť zosilňovač, ktorý signál zosilní bez prifarbovania. Počas svojej kariéry pracovala jeho firma taktiež so spoločnosťou Music Man, pre ktorú Marco navrhol a zostrojil sériu Audiophile. Táto rada bola prelomová z toho hľadiska, že bedne radu Audiophile obsahovali prvé neodýmové magnety, vďaka ktorým boli ľahšie, ako dovtedajšia bežná produkcia. Ako som neskôr zistil, existovala už skoršia séria Markov, ktoré boli ladené do červena. V každom prípade, kontakt s týmito aparátmi si zapamätalo veľmi veľa ľudí práve vďaka nápadnému a krikľavému žlto-čiernemu imidžu.
Vedel som, že Marky sú známe svojou nízkou váhou, no čakal som, že kombo osadené dvoma desiatkami, tweeterom a silným zosilňovačom budem pri prenášaní cítiť omnoho podstatnejšie. Omyl číslo jedna. Mark má 19 kíl, neodymové reproduktory a praktické úchyty po oboch stranách, ktoré umožňujú pohodlné prenášanie. Praktické sú nielen úchyty a nízka váha, ale taktiež prístup k zadnej strane zosilňovača pomocou odnímateľnej časti vrchnej časti komba, keďže samotný zosilňovač je malých rozmerov a od samotnej zadnej strany komba je vzdialený viac, než by bolo pre užívateľa príjemné. Vzniknutý otvor teda umožní jednoduchú manipuláciu s jackmi na zadnej strane zosilňovača. (viď foto) Možnosť nakloniť si kombo je ďalšie z mnohých plus. Konštrukčne pôsobí Mark robustne, no privítal by som plastové ochrany na rohy. Použitý koberec e je síce príjemný na dotyk, ale mám podozrenie, že časté prenosy a obúchavanie sa na ňom veľmi rýchlo podpíšu, čo je pri takom peknom kombe rozhodne škoda. Apropo imidž. Nie každému salamandria výraznosť imponuje, no na takých v Mark Basse myslia tiež a je im venovaná menej výrazná séria Classic.
Na prednom panely sa nachádza Ballanced Out výstup, vstup na nástroj, potenciometer Gain, ledka signalizujúca Clip, potenciometre EQ – Low, Low Mid, High Mid a High, filtre VLE a VPF, potenciometer Master a samozrejme zapínanie komba. Kombo produkuje 500 w pri 4 ohmoch a 300 w pri 8 ohmoch. Reproduktory uvádzajú výkon 400 w RMS. Vrátim sa ešte k špecialite Marku, ktorou tentoraz nie je ani imidž, ani výkon, ba ani váha. Sú to spomenuté filtre VLE a VPF. Skratka VLE znamená Vintage Loudspeaker Emulator a v praxi prináša možnosť zvoliť si určitú vysokú frekvenciu a všetko nad ňou orezať. Môže to pripomínať ovládanie výškového reproduktoru, ktorým sú niektoré bedne alebo kombá vybavené, akurát tento filter prináša možnosť zvoliť si konkrétny frekvenčný bod. VPF znamená Variable PreShape Filter a je to vlastne inak nazvaný „contour“. Práca týchto filtrov sa mi ťažko popisuje, najlepšie je si to vyskúšať a vypočuť.
Na zadnej strane sa nachádza vstup na sieťový kábel, DI výstup s možnosťou Ground lift, efektová slučka, výstup na ladičku a výstup na reproduktor, ktorý môže slúžiť na pripojenie externého boxu a to nielen v klasickej podobe jacku, ale taktiež Speakon-u. DI výstup je posadený za korekcie, čo znamená že zvuk odchádza ovplyvnený EQ, ale odborným technikom môže byť veľmi jednoducho prehodený pred korekcie, rovnako je možná zmena efektovej slučky z paralelnej na sériovú. Mrzí ma absencia funkcie Mute, ktorá by v tejto triede nemala chýbať, je to nápomocné hlavne pri ladení a je to praktickejšie, ako používať potenciometer Volume. Taktiež možnosť voľby slučky a pre/post EQ pri DI výstupe by mohla byť ovládateľná bez nutnosti rozoberať aparát.
Malé, no papierovo silné veci predsa nemôžu hrať. Omyl číslo dva. Na prvé zoznámenie som si kombo vyniesol na druhé poschodie (bez problémov) do izby, zapojil Fender Jazz Bass, nastavil korekcie na 0, volume tak tesne pod 3, Gain tak na polovicu a udrel do strún. To bola rana. Keďže som neveril ani po tejto rane, zobral som kombo na skúšku s kapelou, kde sa mi ale nepodarilo dostať volume za polovicu bez toho, aby mi bubeník nepovedal že sa mám stíšiť. Mark hrá nahlas a to nie je všetko. Hrá výborne. Vždy som mal rád, keď som po zapojení do aparátu nemusel zložito štelovať korekcie. Pri tomto aparáte žiaden problém. Pri korekciách na nule mi nechýbalo nič, ostávalo mi jedine umne nastaviť Gain a Volume. EQ som ale samozrejme preveril a všetko pracuje ako má a účinne. Kombo s prehľadom zvláda agresívne trsátko s poriadnym plechovým nádychom, jemné prstové hranie so nabasovaným zvukom, produkuje pevný a konkrétny tón a vďaka svojmu výkonu vie veľmi dobre tlačiť. Vďaka dvom desiatkam nie je až tak veľmi smerové. Zvukovú variabilitu výborne obohacujú spomenuté filtre VLE a VPF a pri citlivom nastavovaní Gainu sa nemá tendenciu zahlcovať. Čo viac si môže basgitarista priať. Po čase mi na Marku začala mierne vadiť práve akási zvuková neosobnosť. Nechcem to nazývať sterilitou, ale osobne mám rád určité zafarbenie zvuku, ktoré je charakteristické pre konkrétne značky – keď sa povie GK alebo Ampeg, mnoho basákov si vie vybaviť ich klasický zvuk. Pri Marku to môže byť problém. Táto výčitka je možno relevantná pre mňa, ale pre mnoho iných basákov a muzikantov je práve čo najčistejšie a najvernejšie zosilnenie signálu alfou a omegou ich zvuku. Moje výhrady by ale nemali byť chápané ako snaha nájsť za každú cenu chybu, no pri cene 1261,37 Eur a plávaní v luxusných vodách už človek používa prísnejšiu optiku.
Na záver môžem dodať len toľko, že ak niekto hľadá špičkové kombo s nízkou váhou, vysokým výkonom, výborným zvukom a neprehliadnuteľným imidžom, nech si ho skočí Marka vyskúšať. Určite spôsobí zopár bezsenných nocí a prehodnotenie priorít hodnotového rebríčku. Je totiž skvelé.