Virtuálne gitarové aparáty – II.diel

Marec 31st, 2006
Napísal:
Kategória: Články Testy

Balík od Simul Analog obsahuje 6 VST pluginov:

Boss DS-1 (Distortion)
Boss SD-1 (Super Overdrive)
Tube Screamer (Overdrive)
– Oberheim PS-1 (Phaser)
– Univox Univibe (Modulations)
Fender Twin 1969 (Guitar amplifier)
Marshall JCM900 Dual Reverb (Guitar amplifier)

Tieto pluginy nemajú vlastné grafické rozhranie, čo je celkom pochopiteľné, keďže sú zadarmo. Možno aj vďaka tomu sú pomerne nenáročné na výkon. Chybou krásy je, že hrajú iba v jednom kanály, takže to treba obchádzať v hostiteľskej aplikácii.

JCM 900 som spomínal už v predchádzajúcom dieli. Je to veľmi podarená simulácia Marshallu. Ešte aj toho skreslenia má pomenej, ako sa na správny Marshall patrí. Aby to chytilo správny ťah, treba predkŕmiť "krabičkou", tak ako v reále. K dispozícii je SD1, DS1 alebo Tube Screamer. Moc rozdiel medzi nimi počuť nie je, skorej pocitový pri hre. Mne sa najviac páči Tube Screamer. V každom prípade "krabičky" robia to, čo majú a "Marshall" s nimi riadne ožije. Pre mňa je to jedna z najvydarenejších simulácii spomedzi všetkých, čo poznám.

ukážka 1
(Tube Screamer + Marshall JCM 900)


Fender Twin ma na prvý raz príliš neuchvátil, aj keď originálne kombo moc dobre nepoznám. Aj keď sa pre kombo zaradí "krabička", je zvuk stále iba poloskreslený. Ale zase keď sa zaradia za seba dve "krabičky", zvuk má čosi do seba a s klasickým Stratocasterom je to vintage jak prasa :), aj ked šumu je už na rozdávanie. Ale čo tam potom – aj pravý vypeckovaný lampový aparát šumí… Ono bude chyba trochu aj v tých "krabičkách", že skreslujú nejako málo. Vidno to aj pri simulácii Marshallu – na skreslený kanál treba dávať skreslenie na "krabičke" takmer naplno. Keby sa to takto nastavilo v skutočnosti, bolo by to už nehrateľne. Alebo je možno problém v tom, že nie sú tieto pluginy celkom dobre prispôsobené na hranie z gitary rovno do linkového vstupu. Čo už – sú zadarmo :).

ukážka 2
(Tube Screamer + Boss DS1 + Fender Twin)
Čistý zvuk, čo zneje na začiatku ukážky je v skutočnosti hraný na tom istom skreslení, ako podmaz pod sólom, akurát brnkaný velmi jemne. Chcel som na tom ilustrovať, akú dynamiku je schopná táto simulácia zachovať. A je to aj na vysvetlenie vyššieho šumu v úvode.


MDA je balík rôznych efektov, tak isto bez vlastného GUI. Zaujímavý je Combo. Samo o sebe nie je v podstate na nič. Ale po predkŕmení napríklad Tube Screamerom a vytočení drive sa dá dosiahnuť veľmi pekný sólový zvuk, v rámci SW simulácii jeden z mojich najobľúbenejších.

Combo sa dá použiť aj ako speaker simulator pri nahrávaní alebo hraní rovno z efektu do PC. Drive sa nechá na nule a vyberie sa iba typ bedne. Srandovný je parameter bias, ktorý inak býva vo vnutri elektrónkových koncových zosilovačov. Tuto v podstate kazí zvuk, ale pri jemnom nastavení sa dá skresleniu dodať trošku šmrncu.

Priznám sa, že odkedy poznám tieto plug-iny, simulácie z predchádzajúceho dielu ako Amplitube a spol. ma ani len nenapadne zapínať. Viem, že je to veľmi subjektívne, ale mne sa naozaj vyššie popisované efekty páčia viac. Ak by som mal ešte zohľadniť cenu (aj keď mi je jasné, že sa to príliš "nenosí"), tak by ten súboj dopadol pre mňa ešte jednoznačnejšie v prospech Simul Analog, či MDA.

Na úplný záver dodám, že keďže som písal o free alternatíve, tak aj ukážky k simuláciam su vyskladané komplet z free samplov. Konkrétne bicia sada a nasamplovaný originálny Jazz Bass v soundfont formáte je od Natural Studio.


2024 Copyright Gitaristi.sk. All rights reserved.