Lampové basgitarové aparáty sú vždy témou hádok dvoch basgitarových táborov. Sú lampy nutné? Nie je to iba prežitok z dôb dávno minulých? Nie je vhodnejšia koncepcia tranzistorov alebo hybridov? Pri pohľade na mnohé pódiové zostavy basgitaristov sa nedá jednoznačne povedať, kde je vlastne pravda. Lampové aparáty majú svojich zástancov a taktiež svojich odporcov.
Nebudem tu vypisovať prečo mám radšej v zvukovom reťazci lampu ako tranzistor či hybrid, nie je to účelom tohto testu. Účelom ani nebolo vyniesť nejaký ortieľ, čo je lepšie, keďže v pivnici sa žiaden basový tranzistor nenachádzal. V prvom rade išlo o porovnanie basových aparátov majstra Brda, známeho pod značkou Valwatt. S jeho aparátmi som sa čas od času stretával pri návštevách jeho alchymistického kumbálu, no nikdy som si na ne nestihol poriadne zahrať a poriadne ich vytaviť. Jedného dňa ma Brďo oslovil, či by sme niečo neposkúšali a slovo dalo slovo.
V pivnici sa teda ako druhoradé zosiľnovače mihli Fender Bassman 100 zroku pana 1975/6, plesnivý Hiwatt 100 a pokusne aj Rastisov gitarovýAcoustic. Ako prvoradé boli tri aparáty z Brďovho kumbálu a to Valwatt2204MKII, Valwatt Bassamp a monštrum Valwatt Humbug.
Charakteristickým prvkom pre Valwatty je množstvo lamp. Nadpriemerné množstvo lámp. Je ich tam toľko, že jedna slúži určite ešte aj na skvalitnenie tónu pri požívaní piva počas hrania. Pri debatách s Brďom je ale jasné, že to množstvo lámp v jeho aparátoch nie je samoúčelné, ale má svoj význam. Do technických detailov sa púšťať veľmi nebudem, pokúsim sa hlavne opísať určité prvky, ktoré ma na jednotlivých modeloch zaujali. Testovací nástroj bol japonský Fender Jazz Bass a ako box bol použitý Ampeg 8×10. Nahrávalo sa pomocou nejakého kondenzátora a nejakej dynamiky. Nahrávač bol MartinLM. Pôvodne sme chceli aby malo nahrávanie hlavu a pätu, ale nakoniec to bolo šialenstvo a krútenie s poťákmi :D
Valwatt MK2204
Ako prvý prišiel na pretras MK2204. Ak ma pamäť neklame, tak bol skúšaný ešte raz ako posledný, keď už sme boli riadne nahluchlí, no mňa zaujal najviac. Oproti vintage aparátom produkuje Valwatt pevnejší tón, ktorý som ocenil pri rýchlejšej hre trsátkom, alebo pri pokusoch o slap. Aparát vo všeobecnosti produkuje modernejší sound a ponúka oproti starinám aj vačšiu všestrannosť a to aj napriek tomu, že je z Brďových ampov viacmenej najjednoduchší a disponuje iba jedným kanálom. Z aparátu sa vďaka veľmi účinným korekciám a prepínaniam bez problémov dolovali výborné a použiteľné zvuky, od agresívneho trsátkového zvuku až po príjemne nabasovaný zvuk na prstové hranie. Veľa ľudí vyčíta basovým lampám skreslenie a špinavý zvuk. MK2204 dokázal produkovať čistý zvuk s veľmi pevným tónom a zároveň použitím korekcií aj zvuk ktorý by mohol s kľudným svedomím používať Lemmy. Vytiahnuté stredy, mierne nakresliť a nič viac mi k šťastiu nechýbalo.
Valwatt Bassamp
Ďalší bol na rade dvojkanálový Bassamp. Vyšší výkon, ešte viac korekcií. Opäť veľmi pevný a hutný tón. Presvedčivý zvuk, vďaka EQ opäť veľmi široké a bez problémov použiteľné zvukové spektrum. Pri tomto aparáte sa mi až tak veľmi nepáčili skreslené zvuky, ale sto ľudí sto chutí, Progrocker, zástanca hniloby a Hiwattu, označil práve tento aparát za výbornú rockovo hrajúcu lampu. Počas testovania tohto kúsku sa začalo pomerne šialene krútiť s korekciami, takže sme vyskúšali čo všetko tento stroj dokáže. Opäť funkčná koncepcia s ktorou by som osobne nemal problém ani v hlučnej rockovej kapele, ani v uhladenej muzike vyžadujúcej jemnejší a basovejší zvuk.
Humbug
Myslím že názov vyjadruje všetko. 400 lampových wattov , 4 kanály a asi sto kíl. Humbug dokáže hádam všetko, čo si môže basák priať. O koncepcií kanálov by mohol napísať skôr Brďo, lebo ja osobne technické nuansy nezvládam a neovládam. Každý kanál ponúkal iné charakter zvuku a v kombinácii s EQ nie je zvuk, ktorý by Humbug nedokázal vyprodukovať. Hravejšie povahy zaujalo magické oko a asi dvesto svietiacich lámp, no ja osobne som žasol, aké možnosti tento aparát ponúkal vďaka počtu kanálov. Motorhead, vintage zvuk, trsátko, slap, všetko tam bolo. Preamp sekcia nemala skutočne problém s ničím, hlavne vďaka tomu že každý zo 4 kanálov má vlastnú sekciu preampových lámp, takže žiaden kompromis sa nekonal. Podobne ako žiadne simulácie, ale pure all tube power. Vo chvíľach keď išlo cez 8 desiatok 400 w naplno som ohluchol a osprostel definitívne.
Hlavný výsledok z testovania Valwattov je pre mňa asi taký, že zo žiadnym z nich by som sa nebál fungovať v kapele. Každý z nich produkuje to, čo basák potrebuje. Ak chce poriadny jačák, tak je tam. Ak chce uhladený tón, tiež je tam. Tieto aparáty proste hrajú a hrajú výborne . Aby si niekto nemyslel, že týmto aparátom slepo nadržiavam, tak musím napísať aj negatíva, ktoré som postrehol. Účet za výmenu lámp nechcem ani vidieť a ich váha nie je tiež optimum, ak chce niekto malý, ľahký a mobilný aparát. Veľké množstvo korekcií a možností môže niekoho skôr odradiť, ako napríklad mňa. Privítal by som jednoduchý model s jedným kanálom, veľkým výkonom, keďže nie každý vyhľadáva a využije toľko možností, koľko tieto aparáty ponúkajú. Viem že Brdo je pomerne nekompromisný výrobca a tie lampy nedáva z rozmaru, ale nejaká jednoduchá pankáčina by možno potešila viac ľudí ako len mňa.
Hiwatt
Okrem Valwattov sme vyskúšali už aj spomenutý Fender Bassman 100, Hiwatt 100 a Acoustic. Keďže som majiteľom Fender Bassman 100, tak ho veľmi dobre poznám a veľa času som mu ani nevenoval. Skôr som sa zameral na Hiwatt, ktorý sa mi čoraz viac páči. Taký plech a rev sa už dnes veľmi počuť nedá, no na druhej strane je tento sound použiteľný len obmedzene. Vďaka účinným korekciám (omnoho účinnejším oproti Bassmanu) je tento amp ale omnoho všestrannejší ako som si myslel. Bol som veľmi milo prekvapený, aký zvuk sa dá vydolovať pri prstovom hraní, či slape. Charakter aparátu si ale pýta poriadne osoliť a hrať s nim to, čo mu najlepšie ide, teda poriadne agresívne a urevané riffy. Pri skúšaní tohto ampu vznikla nová výzva a Progrocker už zháňa 200 w verziu. Na tú sa teším, ešte lepší headroom a ešte lepšia použiteľnosť aj do neurevanej muziky. Zo srandy sme zapojili aj gitarový Acoustic a zhodli sme sa, že to nie je vôbec prúser. Napriek dosť pokročilej nahluchlosti mi tento gitarový aparát ulahodil viac než mnohé basgitarové tranzistory.
Výsledok? Pre mňa asi taký, že lampu na basu mám rád aj naďalej a ak sa niekto inšpiruje a vyskúša ju, tak ho môže milo prekvapiť.
Na záver priame linky na ukážky:
2204:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Bassamp:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Humbug:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Hiwatt
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Acoustic 160
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Fender Bassman
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.