Fender Jazz Bass – od jazzu po funk

Júl 24th, 2020
Napísal:

Ahojte, gitaristi a basgitaristi!

Po minulotýždňovom špeciáli sa opäť vraciame k našej klasickej rubrike, v ktorej si rozoberieme históriu zaujímavej gitary alebo basgitary. Dnes sa pozrieme na jednu veľkú legendu, a to na Fender Jazz Bass.

Aby sme sa vrátili na úplný začiatok tejto basgitary, tak musíme späť do roku 1960, kedy sa Leo Fender rozhodol, že musí navrhnúť basgitaru, ktorá by vyhovovala jazzovým hráčom. Tí do tej doby používali veľký kontrabas, lebo staršia sestra Jazz Bassu – Precision – sa u nich neujala. Oproti Precisionu mal Jazz Bass oblejší a užší krk, čo práve vyhovovalo jazzovým basistom. Leo pri navrhovaní tohoto nástroja vychádzal z gitár Jaguar a Jazzmaster, čo je na ňom aj trochu poznať. Pôvodný Jazz Bass z roku 1960 označovaný ako model  Deluxe bol vyrábaný s dvomi združenými potenciometrami, ktoré ovládali hlasitosť snímačov aj tónovú clonu pre každý snímač samostatne. Ale koncom roka 1961 dostal Jazz Bass tri potenciometre – dva pre hlasitosť snímačov a tretí pre celkovú tónovú clonu. Avšak až do konca roku 1962 sa súbežne vyrábali verzie s dvomi a tromi potenciometrami.

Drevo použité na výrobu tela bolo už tradične jelšové alebo jaseňové. K telu bol priskrutkovaný javorový krk s palisandrovým hmatníkom.

Klasický Jazz Bass je osadený dvoma jednocievkovými snímačmi, ktoré majú na každú strunu dva póly.

 

 

 

 

 

 

Ďalšou zaujímavosťou Jazz Bassov vyrobených medzi rokmi 1960 a 1962 boli tzv. „Spring Felt Mutes“. Jednalo sa o akési tlmiče strún, ktoré boli namontované pri kobylke. Ich úlohou bolo tlmiť dozvuk a vyššie harmonické tóny. Avšak táto konštrukcia nebola veľmi úspešná, tak sa v roku 1963 prešlo na lacnejšiu tlmiacu penu nalepenú na vnútornej strane plechovej krytky, ktorá zakrývala kobylku.

 

 

Ani toto riešenie nemalo príliš dlhú životnosť, pretože tlmenie strún sa postupne prestalo používať. Od roku 1964 sa začali Jazz Bassy vyrábať bez krytky kobylky.

Po odkúpení firmy Fender spoločnosťou CBS v roku 1965 nastali na basgitarách typu J-Bass malé kozmetické zmeny. V prvom rade pôvodné ladiace mechaniky boli zmenené na oválne, ďalej bodky označujúce polohy na hmatníku tzv. „ílového“ štýlu boli zmenené na perleťové a v roku 1966/67 boli aj tieto bodky nahradené výraznejšími obdĺžnikmi. Po návrate firmy Fender k javorovým hmatníkom v roku 1973 dostali Jazz Bassy čierne obdĺžniky.

 

 

 

 

Ďalšia výrazná úprava v roku 1973 bola zmena uchytenia krku. Z pôvodných štyroch skrutiek sa prešlo na trojskrutkové jemne nastaviteľné uchytenie. Ale v roku 1983 sa spoločnosť Fender vrátila k štvorskrutkovému uchyteniu. A ďalšou zmenou bol návrat k bodkám, ktoré označujú polohy na hmatníku. Poslednou inováciou bolo uvedenie bielych krytiek snímačov.

 

 

V roku 1986 Fender uviedol v Japonsku vyrábaný model Fender Performer Bass  s jemne nastaviteľným krkom, ktorý navrhol John Page. Malo sa jednať o Elite verziu Jazz Bassu, ale príliš radikálny dizajn sa neujal a výroba bola ukončená ešte v tom istom roku. (Áno, to čo vidíte na obrázku vľavou je skutočne Fender Performer Jazz Bass.)

 

 

 

 

 

Začiatkom 70. rokov sa objavili ďalšie dve zmeny, ktoré boli dôležitejšie pre zvuk basgitary. Od roku 1960 do roku 1971 boli dva snímače na Jazz Basse od seba vzdialené 3,6 palca. Kobylkový snímač bol potom presunutý o 0,4 palca bližšie ku kobylke a vytvoril medzeru 4″. Podľa samotnej firmy Fender táto zmena nastala v roku 1972. Existuje však veľa príkladov Jazz Bassov z roku 1971, ktoré mali štvorpalcové rozstupy a existujú Jazz Bassy vyrobené v roku 1972, ktoré používajú starší rozostup 3,6″. Mnoho hráčov verí, že táto zmena do istej miery prispela k zmene zvuku kobylkového snímača. Približne v rovnakom čase začala firma  Fender používať jaseň na väčšinu tiel. Ten dáva jasnejší tón ako jelša. Do začiatku 70. rokov minulého storočia mali takmer všetky Jazz Bassy telá z jelše s výnimkou tých, ktoré boli vyrobené v prírodnej farbe.

Čím sa líši Jazz Bass od Precision Bass? Má jasnejší tón, s vyššou úrovňou signálu. Vďaka tomu je táto basgitara vhodnejšia na slap a hranie prstami. Je to vďaka dvom snímačom, z ktorých krkový vytvára okrúhlejší tón a kobylkový ostrejší. Oba snímače majú voči sebe opačné vinutie a keď sú oba vytočené na maximum, redukujú všetok brum.

Jazz Bassov bolo vyrobených mnoho verzií. My si tu povieme o pár zaujímavých a známych modeloch.

Jazz Bass Standard, Standard Fretless, Standard Jazz Bass V – jedná se klasické a asi najviac rozšírené Jazz Bassy vôbec.

Deluxe Active Jazz Bass a Deluxe Active Jazz Bass V – basgitary osadené aktívnou elektronikou. Oproti klasickému Jazz Bassu majú na sebe 4 potenciometre namiesto klasických troch.

 

Jazz Bass 24 a Jazz Bass 24 V – sú to vlastne klasické Jazz Bassy, avšak majú rozsah až dve oktávy a chýba im klasický celuloidový pickguard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najvýraznejší československí hráči na Jazz Bass

Vladimír „Guma“ Kulhánek 

Guma je jeden z našich najlepších basových gitaristov. Jazz Bass patrí k jeho najpoužívanejším nástrojom. Používa ako jeho klasickú pražcovú, tak aj bezpražcovú verziu.

 

 

 

 

 

Milan Broum

Milan je druhý najdlhšie pôsobiaci člen skupiny Olympic. Na svojom bielom Jazz Basse hral v Olympicu medzi rokmi 1975 až 1985. Potom ho vymenil za Maniac Bass.

 

 

 

 

 

 

Fedor Frešo 

Fedora netreba predstavovať. Jazz Bass bol podľa jeho vlastných slov prvý profesionálny nástroj, ktorý si kúpil v roku 1972. Postupom času ich vystriedal niekoľko, ale to nemení nič na tom, že ich rád používal.

 

 

 

 

 

 

 

Najvýraznejší zahraniční hráči na Jazz Bass

Jaco Pastorius

Jaco je jednoducho legenda. Zaujímavé je, že jeho Jazz Bass, ktorý používal ako fretless, bol pôvodne klasický pražcový nástroj. Jaco však zobral kliešte a pražce vytrhal (ako u zubára – au!).

 

 

 

 

 

Paul McCartney 


Možno ste to ani nevedeli, ale aj Paul používal počas nahrávanie Bieleho dvojalbumu skupiny The Beatles Jazz Bass. Je ho  je možné počuť v skladbách „While My Guitar Gently Weeps“, „Sun King“, „Glass Onion“, „Mean Mr. Mustard“, „Yer Blues“.

 

 

 

 

 

 

 

 

John Paul Jones

Basgitarista a klávesák skupiny Led Zeppelin, mimoriadne všestranný hudobník a producent. Jeho prvou serióznou basovkou (po Dallas Tuxedo) bola Jazz Bass model 1962, na ktorú hral do roku 1976.

 

 

 

 

 

 

 

Marcus Miller

Vynikajúci jazzový hudobník, multiinštrumentalista. Známy je hlavne vďaka svojmu štýlu hry na basgitaru. K jeho obľúbeným nástrojom patrí práve Jazz Bass

 

 

 

 

 

Dúfam, že sa vám tento článok páčil. Bol trochu kratší (Nebite ma za to, prosím :D) , ale snáď ste sa z neho aspoň niečo dozvedeli. A teším sa na vás pri ďalšom článku.

Autor: Martin Gašpar

Zdroje: Wikipédia, beatles-komplet.cz, YouTube


2024 Copyright Gitaristi.sk. All rights reserved.