Posledné roky mimoriadne úspešný výrobca elektrónkových zosilovačov a komb. Sotva sa dnes nájde gitarista, ktorý by značku Mesa/Boogie nepoznal. Firma má v ponuke okrem notoricky známej rady Rectifier, či Mark aj zopár ďaľších modelov, ako napríklad v nasledujúcom článku testované kombo Expres 5:50.
Najprv si skúsme kombo trochu popísať. Ide o 50W zosilovač s dvoma 6L6 elektrónkami v koncovom stupni a piatimi elektrónkami 12AX7. Reproduktory sú použité 2 kusy C90 – Celestiony vyrábane výhradne pre Mesa/Boogie.
Na zadnej strane komba sa nachádzajú konektory pre nožné prepínanie kanálov, zapínanie / vypínanie reverbu a zapínanie / vypínanie funkcie “contour“ (o nej neskorej). Ďalej sériová efetová slučka send / return, konektory pre pripojenie interných alebo externých reproduktorov a malý prepínač na 5W alebo 50W režim koncového zosilovaču (o ňom tiež neskorej).
Na prednej strane sa nachádzaju dvojmo nad sebou nezávisle pre každý kanál zľava gain, výšky, stredy, basy, reverb a master volume. Úplne napravo sa nachádza korekčná funkcia contour, takisto nezávisle pre každý kanál. Pri nej sa dá navoliť, či je zapnutá, vypnutá alebo prepínateľná na diaľku footswitchom. Podobný prepínač sa ešte nachádza medzi oboma master volume a dá sa ním navoliť jeden kanál, druhý kanal alebo opäť prepínanie footswitchom. Každý kanál môže pracovať v dvoch citlivostných režimoch – u čistého kanálu ide o clean alebo crunch mód, u skresleného blues alebo burn mód. Toto prepínanie sa nachádza úplne naľavo pri potenciometroch gain. Čisto hypoteticky by sa vďaka tomu dalo kombo používať v podobnom režime, ako 4 kanálový zosilovač. Bohužiaľ režim kanálu nejde ovládať footswitchom, takže táto možnosť sa stáva pri bežnom hraní značne nepraktickou. Čo mne príde trochu nedotiahnuté. Osobne by som radšej oželel možnosť footswitchom zapínateľného/vypínateľného reverbu, keďže za tie roky, čo hrávam som nikdy podobnú potrebu nepocítil.
A môžeme ísť konečne ku zvuku a zvukovým možnostiam. Pri testovaní sme boli viaceri. Po prvom zapnutí a prepnutí na čistý kanlál nás čakalo spočiatku nemilé prekvapenie. Kombo hralo dosť divne, čo je diplomatické synonymum pre “úplne zle“. Akoby bolo pokazené. Zaskočene sme na seba chvíľu pozeral a overili, či nie je problém s gitarou (vysoký model od firmy Ibanez s rúčkou na tele). Nebol. Po maličkom laborovaní a skúmaní nám došlo, že treba prepnúť koncový stupeň do režimu plných 50W. Stalo sa a kombo začalo hrať. A dobre. Dá sa povedať, že veľmi dobre. Ja som sa ujal funkcie krútiča gombíkov, takže môžem prezradiť moje úplne prvé zistenie: kombo Express je v skutočnosti klasický overený Mark – slávna Mesa/Boogie koncepcia vychádzajúca v prapodstate z aparátov Fender, s ktorou Mesa/Boogie prišli už v polovici 70tych rokov. Čiže korekcie pred skreslením. Nepracujú tým pádom s farbou zvuku, ale predovšetkým s jeho charakterom. Keď sa stiahnu na minimum, zosilovač zostane ticho. Silná (zvuková variabilita) a zároveň slabá stránka takéhoto zapojenia – kto nevie, ako sa korekcie správajú, môže zostať sklamaný z natočeného zvuku. Správanie sa korekcii aj vstupného gainu bolo presne také, ako býva na Markoch – basy opatrne, stredy “nejako“ a výšok sa nebáť a to isté platí obidva kanály.
Na čistom kanály nie je problém nakrútiť celú škálu zvukov od úplne čistých tenkých funky, cez rôzne varianty nakreslených či poloskreslených zvukov, až po seriózne beglajtové skreslenie. Po prepnutí do crunch módu by už jeden neveril, že sme stále na čistom kanály. Pri trochu vytočenom gaine nie je problém ani ťahavý lead zvuk. Ako sme sa pri testovaní rozprávali o koncepcii a o prapôvode vo Fendroch, rovno sme aj spravili rýchle porovnanie – náhodou bolo k dispozícii originálne kombo 1973 Fender Twin Reverb… A bolo jasné – Mesa/Boogie na čistých zvukoch pôvod naozaj nezaprie – viz ukážky.
Oba kanály sa citlivosťou pekne prekrývajú – režim blues začína pri podstatne nižších skresleniach, ako končí režim crunch na čistom kanály. Preto mi nedá opäť zaľutovať, že nie je možnosť prepínať si módy kanálov aj footswitchom počas hrania. Myslím, že sme sa pri testovaní ale zhodli, že v rámci nakreslených a poloskreslených zvukov zneje lepšie čistý kanál v crunch, ako skreslený kanál v blues. Poloskreslenia na druhom kanály nemali tak dobrú dynamiku a čitateľnosť, ako poloskreslenia z čistého kanálu. Takže sme sa príliš dlho nezdržiavali a rovno sme prepli plnohodnotné skreslenie – po dlhé roky najsilnejšiu zbraň firmy Mesa/Boogie. I keď žiadne prekvapenie sa nekonalo – typycký “mesa-mark-lead“ zvuk, tak ako je notoricky známy. Keby som sa išiel v tom trochu rýpať, tak možno by sa dalo hovoriť čosi o väčšej ušlachtilosti zvuku u Markov a o drzejšej obhrublosti u komba Express. Len to by trebalo mať v tej chvíli dané aparáty vedľa seba a v čo najpodobnejšej kondícii, inak je to vlastne iba o mojej subjektívnej dojmológii. Myslím, že bude bohate stačiť, keď to zhrniem do vety, že na kombe Express sa dá hrať bez potreby ďaľších efektov akýkoľvek štýl muziky.
Tí, čo poznajú zvuk Markov a ich novodobejších lacnejších klonov vedia, že tieto zosilovače hrajú extrémne v stredoch a preto majú za skreslením 5 pásmový EQ, na ktorom je potrebné vyrobiť aspoň mierne “V“, inak je zvuk takmer nepoužiteľný. A pozornejšiemu čitateľovi určite neuniklo, že kombo Expres žiadny EQ nemá. Kombo Express má totižto defaultne stredy znížené, takže zneje aj bez EQ “normálnejšie“ ako Marky. Okrem toho má kombo Express korekčnú funkciu contour. Tá robí v skutočnosti čosi také, ako keby si gitarista “V“ nastavoval priamo – čím viac sa contour vytočí, tým hlbšie pomyselné “V“ sa nastavuje. V nulovej polohe potenciometru contour je akoby pomyselny EQ na nulovej hodnote. Akoby. Spomínal som, že stredy má Expres podľa môjho subjektívneho ucha už defaultne potlačené. A naopak – v maximalnom vytočení contour sa zase podľa môjho subjektívneho ucha nepotlačia stredy tak výrazne, ako sa dajú potačiť na pôvodnom 5pásmovom “mark-EQ“. Čiže farebná škála Expressu oproti Markom nie je tak široká.
Ale dosť bolo porovnávania – toto je kombo Express 5:50, ktoré za cenu cca 2000Eur ponúka slušných 50W cez dva 12“ reproduktory, dva plne nezávislé kanály, každy s dvoma režimami. Ako som už spomínal, kombo nemá problém s akýmkoľvek typom zvuku a ešte aj celkom pekne vyzerá. Cenu nech si posúdi každý sám.
Na záver sa ešte pristavím opäť pri funkcii 5W režimu koncového zosilovaču. Podľa výrobcu 5W režim znamená single ended A class, 50W push / pull AB class. Ako sme sa zhodli, 5W zvuk nie je zďaleka tak dobrý, ako pri prepnutí na plny výkon a stiahnutí mastrov na minimum. Predstavu nech si urobí každý sám podla ukážok na konci.
Testovanie prebehlo vďaka Radomírovi a Rišovi (poskytnutie aparátu a testovacej gitary Ibanez), Duškymu (poskytnutie času a priestorov na testovanie, zahratie ukážok) a Zakkymu (prinesenie záznamovej techniky a nahratie ukážok). K testovaniu sa použili gitary Ibanez Jem 7WH, Hangstrom a Gibson Les Paul Custom.
Zišli sme sa v jedno popoludnie u mňa doma aby sme otestovali kombíčko z dielne americkej firmy, a to glorifikovanej Mesa Boogie.
Mne osobne táto značka až tak veľa nehovorí a v podstate sa mi páči len rada Mark I až IV. Čítal som samozrejme, že buginy vychádzajú konštrukčne z Fender aparátov a tento krát sa to pri tomto kombe a hre na čistý zvuk aj potvrdilo.
Express kombo, ako už napísal priateľ Rastis je 50W plnolampový aparát pre široké použitie. Nebudem opakovať Rasťove postrehy a len pripojím niekoľko mojich dojmov.
Bez funkcie Contour sa mi kombo za 2000 Eurášov zdalo až zúfalo obyčajné a bez šarmu. Zvuk nevýrazný a bezfarebný. Šedivý ako myš. Až po vytočení Contour naplno, chytil zvuk podobnú farbu ako rada Mark, ktorú sa Express snaží kopírovať.
Prepínanie na 5W domáci výkon na cvičenie, tiež nie je bohvieako šťastné riešenie, lebo vtedy drahé kombo hrá ako tranzistor za 2000, ale slovenských.
Dokonca aj možnosť, že čistý kanál hrá viac skreslenia ako väčšina bežných aparátov na skreslený kanál, sa mi zdá zbytočná… Som evidentne viac zaťažený na aparátovú klasiku a pravdepodobne by som tohto Američana nevymenil za staré koníky z anglickej stajne. Zdajú sa mi viac plnokrvné….
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
komba Fender Twin reverb
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
minimálna hlasitosť, 5W režim koncového zosilovaču
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
minimálna hlasitosť, 50W režim koncového zosilovaču