Vintage zosilovače – 1976 Hiwatt DR504 (Custom 50)

Január 22nd, 2006
Napísal:
Kategória: Testy

Anglická značka Hiwatt patrila približne od roku 1967-68 firme Hylight Electronics, ktorú založil elektrotechnik Dave Reeves, ktorý predtým pracoval vo firme, ktorá vyrábala aparáty značky Sound City.

Hiwatty z nich aj dosť vychádzali, pričom Reeves dbal na vyššiu kvalitu a kvalitnejšie spracovanie ako u Sound City. Preto boli Sound City Mark I a II považované za akési "Hiwatty pre chudobnejších". Reeves u seba zamestnal odborníkov pod vedením Harryho Joycea, ktorý bol expert na point to point techniku a počas druhej svetovej vojny vyrábal pre britskú armádu a RAF vysielačky a rôzne elektronické zariadenia. Snahou tejto značky bolo čo možno najvyššia kvalita spracovania aj napriek vyššej predajnej cene, používanie čo možno najkvalitnejších komponentov, kompletne ručná výroba a prísna výstupná kontrola. Tým sa Hiwatty stali akýmsi opakom najmä k Marshallom, ktoré stáli asi polovicu a boli vyrábané v podstatne vyšších počtoch. Cielene aj mali vlastne predstavovať konkurenciu ľudovejším Marshallom a presadiť sa na ich úkor u profesionálnych hudobníkov. Začiatkom 70tych rokov boli distribuované do veľa európskych študii, takže s nimi bolo nahrávaných pomerne veľa nahrávok. Boli považované za high end aparáty svojej doby.

Klasická éra Hiwattov (tzv. Hylight éra, pod vedením Dave Reevesa) bola v rokoch 1968-1981, počas ktorej sa vyrobilo spolu okolo 15 tisíc aparátov, boxov, PA systémov a pod. Niekde som čítal, že denne boli v priemere vyrobené len dva zosilovače, čiže išlo o malovýrobu v porovnaní s inými značkami ako Marshall, Fender, Vox atï. Po predčasnej smrti zakladateľa Reevesa v roku 1981 firma Hylight zanikla a nasledujúce dva roky sa Hiwatty vyrábali tiež v Anglicku pod firmou Biacrown a sprievodným javom bolo znižovanie vstupných nákladov, lacnejšie komponenty, prechod na lahšie dostupné a rýchlejšie vyrobiteľné PCB a celkový pokles kvality. Firme Biacrown to ale nepomohlo a krachla aj kvôli zmenám na hudobnej scéne a nemódnosti týchto aparátov v roku 1983. Odvtedy má právo používať túto značku viacero spoločností, medzi inými aj jedna ázijská (Fernandez Guitars), ktorá vyrába a priživuje sa pod týmto menom lacné aparáty veľmi pochybnej kvality. Dočítal som sa, že bývalí zamestnanci zaniknutej firmy Hylight Electronics túto ázijskú korporáciu zažalovali za zneužitie obchodného mena a porušovanie autorských práv, takže som zvedavý ako spor dopadne. Kvalitné reedície aj pár nových menších modelov sa vyrábajú stále v UK, ale za dosť nekresťanské ceny, ktoré podstatne prevyšujú ceny originálov zo 70tych rokov na Ebay – viï www.hiwatt.co.uk . Do USA sa v súčasnosti vyvážajú pod menom Reeves – www.reevesamps.com . Ešte existuje značka Harry Joyce, ktorú založil horeuvedený hlavný technik z bývalej Hylight Electronics www.harry-joyce.com a ktorá tiež vyrába podobné aparáty.

1976 Hiwatt DR504 (Custom 50)

Počas klasickej éry Hylight sa vyrábali 50w (DR504, DR ako skratka Dave Reeves), 100w (DR103), 200w (DR201) a aj 400w monštrum (DR405). Pritom aj 50w a 100w kombá s jedným alebo dvoma Fane reproduktormi (SA112 a SA212), PA aparáty a veľa typov boxov (všetky s Fane reproduktormi, ktoré sa najlepšie hodili k zvukovému prejavu týchto aparátov). Výhodou týchto aparátov bolo, že boli tzv. „all purpose“, čiže na všetko. Veľmi ich popri gitaristoch obľubovali kvôli ich čistému zvuku basgitaristi (napr. Greg Lake z ELP, John Wetton z King Crimson, John Entwistle z The Who, Roger Waters z Pink Floyd atï.) a taktiež ich používali klávesáci (napr. Keith Emerson na všetkých najznámejších klasických albumoch, Tony Banks z Genesis, Rick Wright z Pink Floyd atï.). Celkovo som si všimol, že ak hral zvyčajne na Hiwattoch jeden člen kapely, tak potom väčšinou aj všetci ostatní. Napr. v King Crimson cez ne hral aj hráč na elektrické husle alebo v kapele Van Der Graaf Generator hráč na elektrické saxofóny. Medzi najznámejšie kapely, ktoré ich používali, patrili napr.: The Who (od roku 1969 – 1981 asi, Townshend mal svoj vlastný trochu upravený model s väčším skreslením), Pink Floyd (od roku 1970 – po album The Wall a aj teraz naposledy na Live 8 na nich hral Gilmour), Jethro Tull (v rokoch 1970-1975), King Crimson (roky 1969 – 1974), Genesis (1971 – 1975), Rush (1978-1981 asi), Thin Lizzy (skoršie albumy), Wishbone Ash, Nazareth, Slade atï. Najviac boli používané v kruhu progresívnorockových a artrockových kapiel 70tych rokov v celej Európe, ktoré využívali ich prirodzený zvuk a keïže som fanda tejto hudby, som si povedal, že si jeden zadovážim za každú cenu, nech sa mám s čím baviť :).

Svoj Hiwatt som vydražil na Ebay v lete 2003 za 680 euro a išiel som si po neho na druhý koniec Nemecka, čo ale vôbec neľutujem, bol to konieckoncov fajn výlet. Je to klasický exemplár, okrem výkonových lámp na čom bolo všetko originál od výroby, ešte so 4 vstupmi, ktorý sa radí schémou k modelom z rokov 1971-1977. Od konca roku 1977 sa zmenili na 2 vstupové a mali trošku zmenenú schému za účelom vyššieho preampového skreslenia, keïže sa asi chceli trošku prispôsobiť dobe a dohnať viacpoužívané a viac skresľujúce Marshally.

Po oprášení, vyhnaní pavúkov a inej hávede a prestriekaní poťákov na òom nebolo treba nič meniť. Lampy som neskôr vymenil a dal som do neho staré nepoužívané Tesly zo 70tych rokov, ktoré sú hodnotami takmer identické s pôvodnými britskými Mullard lampami, keïže sme ich v čSSR vlastne dôkladne kopírovali. Po prvom zapnutí som zľakol, že je pokazený, lebo som dal hlasitosti skoro na polovicu a nebolo počuť žiaden šum. Udrel som do strún a skoro vyleteli okná, ale bol som šťastný ako blcha, že ako tá starinka hrá parádne. čo ma v dobrom zmysle šoklo, že aj v dvoch tretinách výkonu je tento aparát takmer úplne bez šumu na rozdiel od bývalého Marshall 1987x reissue a iných, ktoré som mal a skušal predtým.

Jedná sa o klasický jednokanálový aparát so 4 vstupmi, bez žiadnych efektov, efektových slučiek a podobných srandičiek, ktoré len prznia pôvodný zvuk. Má tzv. normal a brill vstupy, každý zvlášť s high a low sensitivity vstupom. Ja osobne si ich prepojím diagonálne káblikom a môžem si regulovať preamp volume pre oba zvlášť. Normal vstupy majú viac spodných stredov a basov a brill vstupy sú zas viac zvonivé a úderné. Low sensitivity vstupy vôbec nevyužívam. čo je zaujímavé, že má umiestnenie všetkého, aj poradia vstupov a výstupov pre repráky presne opačné ako vtedajšie Marshally. Na rozdiel od všetkých aparátov svojej doby má master volume, čiže zvlášť si môžeme regulovať úroveò predzosilovača (brill a normal volume) a vybudenie koncových lámp, čo je veľmi praktické a umožní vyššiu variabilitu. Inak má už len bass, treble, middle a presence (zvýraznené vyššie frekvencie) ovládače. Okrem toho má ešte jedno pekné hypnotizujúce červené svetielko a ostatné ostáva na gitaristovi a zvuku gitary. Dovolím si tu zacitovať jedného užívateľa, od ktorého som čítal recenziu na harmony-central: "It has a red light that turns on when you turn it on. That’s about it. Probably the amp of choice for Fred Flinstone, but hey, what more do you need?"
Vzadu má okrem dvoch výstupov na dnešné pomery veľmi originálne prepínače na zmenu odporu a napätia. Chvíľu mi trvalo, kým som zistil, že ich treba vytiahnuť, pootočiť a zapichnúť do inej trojice dierok. Fakt časy dávno minulé.

1976 Hiwatt DR504 (Custom 50)

Lampy má v preampe 3 ECC83 a 1 ECC81 a 2 EL34 klasicky. Ak chceme viac preamp skreslenia, treba tu ECC81 nahradiť ECC83kou. Trafá má staré britské Partridge, veliké a podľa informácií z netu značne predimenzované a s veľkou rezervou. Výdrž majú fakt značnú, lebo sa mi nedávno podarilo omylom ho zapnúť a zabudol som k nemu pripojiť box a asi 3 min. som ako idiot hral na gitare a divil sa, prečo to nehrá a až potom som zistil, že nie je zapojený box. Nič sa našťastie nestalo, hoci údajne niekedy stačí minútka a je po výstupnom trafe. Proste stará poctivá britská robota.
čo sa týka zvuku, tak toto je asi najviac antimoderný aparát aký existuje. Má veľmi špecifický prejav a to najmä tým, že skresľuje najmenej zo všetkých aparátov asi aké existujú (možno ešte okrem niektorých starých Fendrov) a je extrémne hlasný. Prvá vec, čo si každý všimne, je úžasná detailnosť, dynamika, priamosť zvuku a hlavne reakcia na hranie, kde zvýrazní veľmi nemilosrdne všetky aj najmenšie nedostatky a chyby v hre, ktoré na iných zosíkoch zaniknú alebo až tak nekričia. Zvuk je veľmi plný, zvonivý a úderný. Veľmi inšpirujúci a skvelý na vychutnávanie si pôvodného prirodzeného tónu gitary. Proste tento aparát nerobí so zvukom nič iné, len prirodzene zosilí a vylezie z neho to, čo do neho vlezie; má veľmi audiofilský charakter, čo sa dnes veľa ľuïom nemusí páčiť. Ak si na jeho čistý zvuk ale zvyknete, žiaden iný zosilovač vám už nebude znieť časom tak dobre ako Hiwatt. Pocit extrémnej hlasitosti podporuje najmä úderný a dravý charakter zvuku, ktorý v kombinácii s jeho hutnosťou pôsobí ozaj až majestátne; sa ozaj nedivím, že na týchto mašinkách hrali najmä artrockové kapely, ktoré si na detailný a mohutný zvuk nástrojov potrpeli v snahe o čo najväčšiu pompéznosť. Skreslovať začne výraznejšie až keï posuniete hlasitosť kanálov (brill alebo normal volume) nad hlasitosť master volume alebo celkovo nad polovicu, na rozdiel od Marshalla 1987x reissue, ktorý začal skreslovať prudko už asi od tretiny. Master volume pridávaním zvuk zhutòuje a dodáva mu objem. čiže ak chceme veľmi hlasný a tučný čistý zvuk, tak hlasitosť kanálov necháme pred polovicou a master volume posunieme nad dve tretiny alebo aj viac. Ak chceme zas surový rockový crunch, ktorý nás šokne svojou silou, tak dáme preamp volume na dve tretiny a viac a master volume aspoò do polovice a sme v rockovom nebi.
Skreslený zvuk Hiwatt nemá spevavý a hladký ako Marshall Plexi, má ho viac surový (akoby drapľavý) a dynamický. V riffoch a akordoch viac rozlišuje jednotlivé tóny a je aj pri maximálnej hlasitosti veľmi transparentný. Pripadá mi trošku ako mix medzi zvonivosťou a eleganciou Voxu AC30 a plnosťou Marshalla Plexi, len s väčšou hutnosťou a podstatne surovejším crunchom ako oba tieto aparáty. Výhodou je, že Hiwatt vïaka svojej obrovskej dynamike prenikne cez všetko a v kapele nemá šancu zaniknúť, skôr nemilosrdne zastrie všetko ostatné, napr. s radosťou si pochutná na nových Marshalloch :). Zaujímavý bol test, keï sme naraz vedľa seba skúšali 100w Marshall JCM900 pustený úplne naplno na čistom kanáli s Marshall debnou 300w a môj Hiwatt naplno s debnou Marshall 1960AX 100w so Celestion Greenbackmi. Marshall dopadol tragicky, úplne zanikol a znel ako pískajúci komár tenučko bez dynamiky a charakteru. Fandovia nových Marshallov, prepáčte mi ;-).
A tu je základný kameň úrazu a najväčšia "chyba", že Hiwatt je na dnešné pomery proste príliš hlasný hoci je to „len“ 50w. Neviem si už vôbec predstaviť Hiwatt 100w, s tým by sa dnes v kapele vôbec nedalo hrať, pokiaľ by sa nehralo v PKO aspoň alebo vonku. Problém som mal napríklad s tým, že ho naplno nezvláda ani môj 100w box so 4 Celestion 25w Greenbackmi. Je to príliš dynamický a živý aparát a tieto repráky mu nie sú tiež 100% po chuti. Zadovážil som si teda nový 2×12 Hiwatt box s dvoma Fane 75w reprákmi a je to citeľne lepšie, zvuk je konkrétnejší a hlavne čistejší aj pri vysokých hlasitostiach – až teraz je úplne ako na starých nahrávkach. Proste fakt platí, že na Hiwatt sa Celestiony moc nehodia, treba k nemu staré Fane repráky, ktoré sa aj pôvodne dávali do Hiwatt boxov; až vtedy vyzneje naplno a z neho vylezie ten správny klasický surový britský zvuk. No a radšej ho vôbec neskúšajte s novšími Celestion reprákmi, tie sa na neho už vôbec nehodia, začali príliš skoro skreslovať a nezvládli absolútne dynamiku, bzučali vo výškach a basy boli nekonkrétne a dunivé.
Skúšal som na òom aj basgitary a tie znejú výborne, veľmi čisto a priamo tiež. Taký Rickenbaker by musel znieť pekelne na tom, škoda že nemám možnosť vyskúšať. Je to skvelý aparát pre rockových a hardrockových basákov; tu sa obzvlášť divím, že na tom dnes nikto nehrá.
Celkovo je to ideálny aparát na veľmi hlasné hranie typu z konca 60tych a najmä celých 70tych rokov zo žánrov ako classic rock, hardrock, progresívny rock. Hodí sa výborne aj na jazzrock, bluesrock a so single coil snímačmi sa dajú z neho dostať aj pekné zvonivé country zvuky, akurát viac tučné a kovové ako býva zvykom v country. Ale je to predovšetkým rockový aparát. Nehodí sa vôbec na moderné veci, neviem si na òom predstaviť hrať napr. superrýchle vec ala Malmsteen, Angelo a pod., hoci mohlo by to znieť zaujímavo, ale úplne ináč. Treba mať na mysli, že na dnešné pomery nemá skoro žiadne skreslenie, je to veľmi netolerantný a egoistický aparát k spoluhráčom v kapele, ktorí by hrali na niečom modernom; už len kvôli tomu, že zastrie a pôsobí hlasnejšie ako dnešné 100w zosíky a basák aby ho bolo počuť a aby to spolu dobre sedelo, by musel mať Hiwatt 100w alebo iný 100w lampový aparát, ako sa aj kedysi zvyklo. čiže v skúšobni je to veľký probém a kvôli tomu som si aj kúpil tlmič hlasitosti www.ultimateattenuator.com, bez ktorého by som bol úplne bezradný. Hrám s tým aj doma už teraz celkom úspešne, ale aj tak sa neviem moc dopracovať k skresleniu, takže si ho nakopávam overdrive pedálom Boss OD3. S pedálmi z neho ale inak dostanete všetko – je to veľmi priateľský aparát k pedálom, tým že svoj pôvodný zvuk má veľmi čistý.

Zrejme sa mi týmto článkom nepodarí navodiť žiadnu vintage mániu a ani to nie je môj zámer, ale fakt odporúčam každému hudobníkovi ak bude mať náhodou možnosť, si starý Hiwatt vyskúšať v plnej kráse – poriadne vybudený a špeciálne s Hiwatt debnou – je to zaujímavá zvuková alternatíva k dnešným 5 kanálovým hi-gainovým aparátom, digitalným efektom a všakovakým srandičkám. Proste je to aparát, ktorý spolutvoril dejiny rockovej hudby, s ktorým sa vrátite o vyše 30 rokov späť – do doby, keï gitaristu spájal so zosilovačom iba kábel a prípadne wah wah pedál alebo nejaký overdrive maximálne, gitary zneli ako gitary a aparáty sa robili tak, že hrajú po 30 rokoch bez problémov bez jedinej poruchy :). Ak by mal niekto záujem o ïalšie info, fotky vnútorností, nech dá vedieť. Ak by niekto chcel vyskúšať, tak tiež nech dá vedieť a nejako dohodneme spoločnú session.

Ïalšie recenzie si môžete prečítať tu:
www.harmony-central.com/Guitar/Data/Hiwatt/DR_504-1.html
www.harmony-central.com/Guitar/Data/Hiwatt/Custom_50-1.html
www.harmony-central.com/Guitar/Data/Hiwatt/DR_103-1.html
www.harmony-central.com/Guitar/Data/Hiwatt/Custom_100-01

Výborná stránka plná schém a dobrých fotiek aj zvnútra je tu: www.mhuss.com/Hiwatt/ Stránka plná zaujímavých ďalších info; sú tam okrem iného spomenutí aj najznámejší používatelia: www.mhuss.com/Hiwatt/HiwattStory

Na záver ešte zopár zvukových ukážok:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

[diskusia k článku]


2024 Copyright Gitaristi.sk. All rights reserved.